dc.contributor.advisor | Bulien, Tone | |
dc.contributor.author | Siggerud, Line | |
dc.date.accessioned | 2017-09-06T07:57:20Z | |
dc.date.available | 2017-09-06T07:57:20Z | |
dc.date.issued | 2017-06-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2453296 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av analyseverktøyet Mathematical Discourse in Instruction? Dette er et kvalitativt case-studie hvor det ble gjennomført observasjoner ved hjelp av video- og lydopptak, som senere ble transkribert. MDI ble brukt som verktøy før undervisningen, i forbindelse med å planlegge matematikkoppgavene som elevene jobbet med. Elevgruppenes kommognitive diskurser, som ble synligjort gjennom ulike modaliteter; muntlig dialog, skriftlig arbeid, gester og visuelle mediatorer, ble kodet i tråd med MDI. Videre ble kategoriene i MDI og de tilhørende underkategoriene drøftet i lys av definisjoner og begreper fra det kommognitive perspektivet. Studien konkluderer med at MDI verktøyet kan benyttes for å analysere og synligjøre de kommognitive diskursene som oppstår både i gruppen, men også den innvendige diskursen til gruppas medlemmer. Resultatene kan indikere at også det kommognitive perspektivet kan benyttes for å presisere kategoriene og nivåene i MDI. Ved å se Johnson og Johnson (1990) sine prinsippene om gruppearbeid i sammenheng med ritualer i den matematiske diskursen og elevdeltakelse fra MDI, finnes det potensiale for at MDI kan utvikles slik at det passer bedre som analyseverktøy av de matematiske diskursene til elevene i gruppesamarbeid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | MDI | nb_NO |
dc.subject | realiseringer | nb_NO |
dc.subject | funksjoner | nb_NO |
dc.subject | gruppesamarbeid | nb_NO |
dc.subject | kommognisjon | nb_NO |
dc.subject | matematisk diskurs | nb_NO |
dc.subject | matematisk objekt | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | grunnskole | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.title | Mathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektiv | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 97 | nb_NO |