Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBulien, Tone
dc.contributor.authorSiggerud, Line
dc.date.accessioned2017-09-06T07:57:20Z
dc.date.available2017-09-06T07:57:20Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453296
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne studien tar utgangspunkt i det kommognitive perspektivet til Sfard (2008) og undersøker problemstillingen: Hvilke kommognitive matematiske diskurser i elevers gruppearbeid om funksjoner kan synliggjøres ved hjelp av analyseverktøyet Mathematical Discourse in Instruction? Dette er et kvalitativt case-studie hvor det ble gjennomført observasjoner ved hjelp av video- og lydopptak, som senere ble transkribert. MDI ble brukt som verktøy før undervisningen, i forbindelse med å planlegge matematikkoppgavene som elevene jobbet med. Elevgruppenes kommognitive diskurser, som ble synligjort gjennom ulike modaliteter; muntlig dialog, skriftlig arbeid, gester og visuelle mediatorer, ble kodet i tråd med MDI. Videre ble kategoriene i MDI og de tilhørende underkategoriene drøftet i lys av definisjoner og begreper fra det kommognitive perspektivet. Studien konkluderer med at MDI verktøyet kan benyttes for å analysere og synligjøre de kommognitive diskursene som oppstår både i gruppen, men også den innvendige diskursen til gruppas medlemmer. Resultatene kan indikere at også det kommognitive perspektivet kan benyttes for å presisere kategoriene og nivåene i MDI. Ved å se Johnson og Johnson (1990) sine prinsippene om gruppearbeid i sammenheng med ritualer i den matematiske diskursen og elevdeltakelse fra MDI, finnes det potensiale for at MDI kan utvikles slik at det passer bedre som analyseverktøy av de matematiske diskursene til elevene i gruppesamarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMDInb_NO
dc.subjectrealiseringernb_NO
dc.subjectfunksjonernb_NO
dc.subjectgruppesamarbeidnb_NO
dc.subjectkommognisjonnb_NO
dc.subjectmatematisk diskursnb_NO
dc.subjectmatematisk objektnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.titleMathematical Discourse in Instruction som analyseverktøy for elevgruppers matematiske diskurser om funksjoner i et kommognitivt perspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal