• Elevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i faget 

      Lokheim, Katinka (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Undersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser ...
    • Jenters opplevelser i kroppsøvingsfaget 

      Toadalen, Steffen (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)
      Tidligere undersøkelser viser at de fleste elevene trives i kroppsøvingsfaget. Likevel oppgir flere undersøkelser at en del ikke trives, og flertallet ser ut til å være jenter. Funn tyder på at aktivitetsnivået og trivselen ...
    • Mistrivsel i kroppsøving 

      Førland, Trine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)
      Sammendrag Bakgrunn Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, ...
    • Selvrapportert trivsel blant barn i første klasse: Er trivsel et produkt av evne til selvregulering eller tidligere faglige ferdigheter og evner? 

      Aslaksen, Ingvild Helgevold (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)
      Trivsel viser seg å kunne være et dreiepunkt i barns utvikling av en positiv læringsspiral. I litteratur og utdanningsrapporter fremheves det at det er en positiv forbindelse mellom opplevd trivsel og personlig, sosial og ...
    • Trivsel i kroppsøving 

      Harestad, Ingjerd Alsvik (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-04)
      Kroppsøvingsfaget har en potensiell helseverdi og kan være en viktig bidragsyter i å forbedre folkehelsen. Kroppsøving kan gi opplevelser som skaper bevegelsesglede og positive holdninger til en fysisk aktiv livsstil. For ...