• ”Adle skal jo lega med adle”. En kvalitativ studie om barns opplevelse av utestenging fra lek i barnehagen. 

      Marthinsen, Brit Haua (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Det meste av forskning på temaet mobbing blant barn, har vært utført i en skolekontekst. Dette gjenspeiles både i norsk og internasjonal forskning. Mobbing blant barn i barnehagen, er et relativt nytt, og omdiskutert ...
    • Inkluderende utelek 

      Baustad, Ida Karoline (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Denne studien har bakgrunn i barnehageloven, som slår fast at barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barn tilbringer store deler av ...
    • Reaktiv aggresjon og elevrelasjoner - hva kan lærere gjøre? 

      Haver, Anne Marthe (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)
      Denne studien har bakgrunn i opplæringslova, som slår fast at alle barn i norsk skole har rett på et godt psykososialt skolemiljø. Formålet var å undersøke hvordan denne tilretteleggingen er for reaktivt aggressive elever, ...
    • Språk og vennskap - om sammenhengen melllom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barn 

      Refvik, Linda (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-13)
      Forskning viser at barn helt ned i toårsalderen kan utvikle vennskap med jevnaldrende, og at språket er det viktigste redskapet vi har for å forstå oss selv og omverdenen. Språket er av avgjørende betydning både for sosial-, ...