En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
Abstract
I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok
utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker.
Målet med denne studien var å se hvorvidt lesekurset bidro til endring i en elevs leseferdighet. I
den forbindelse undersøkte jeg hvorvidt lesekurset bidro endring i forhold til lesing av ord med
samme utfordring som eleven hadde jobbet med i lesekurset, til ord eleven ikke hadde jobbet
med i lesekurset og endringer i forhold til fonemiske ferdigheter. På bakgrunn av dette ønsket
jeg å vurdere hvilken betydning organiseringen av lesekurset hadde for resultatene.
Undersøkelsen tok i bruk både en kvantitativ og kvalitativ tilnærming. Forskningsdesignet
singel-subject research, som er et kvantitativt design, ble brukt for å studere hvorvidt lesekurset
hadde bidratt til endring i elevens leseferdighet. Det ble tatt pre-tester for å fremstille elevens
basislinje og posttester for å vise eventuelle læringseffekter av lesekurset. Resultatene fra
testingene ble brukt i en kvalitativ drøfting. Studien var en casestudie hvor lesekurset var caset.
Gjennom dette ønsket jeg både å belyse og evaluere lesekurset. Observasjon ble også brukt som
metode. Datamaterialene som ble samlet inn gjennom observasjon skulle gi en større forståelse
av resultatene fra testene ved å belyse i hvilke situasjoner i lesekurset som bidro til
mestringsopplevelser, manglende mestringsopplevleser, arbeidsinnsats og manglende
arbeidsinnsats.
Resultatene fra testene viste at lesekurset hadde en begrenset effekt, men det hadde bidratt til at
eleven leste ord med lik utfordring som kjerneordene mer korrekt. Videre viste resultatene fra
observasjonen at lesekurset i de fleste situasjoner ga eleven mestringsopplevelse og arbeidslyst.
Funnene kan tyde på at det for denne eleven var hensiktsmessig å jobbe med kjerneord og dette
styrket elevens lesing av tilsvarende ord med lik utfordring.
Description
Master's thesis in Special education