Kontaktlæreres relasjonsbygging til reaktivt aggressive elever : deres forklaring og begrunnelse
Master thesis

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført våren 2009 i Stavanger og
Sandnes. Oppgaven setter fokus på relasjonsbygging og viktigheten av gode relasjoner i
skolen. I utgangspunktet har hovedfokuset vært lærer-elev relasjonen, men fordi denne
relasjonen finnes i et system er også relasjoner mellom elever, mellom lærere og mellom lærer
og administrasjon med. Det teorietiske utgangspunktet er aggresjon, relasjoner, autoritativ
klasseledelse, mestring og attribusjon. Med denne teorien som utgangspunkt har jeg prøvd å
svare på problemstillingen min; Hvordan forklarer og begrunner kontaktlærere
relasjonsbygging overfor reaktive aggressive elever
· når eleven ikke er aggressiv?
· når aggresjonen bygger seg opp?
· når eleven viser aggresjon?
· etter episoden?
Jeg valgte å intervjue fem kontaktlærere med en elev i klassen sin som hadde en reaktiv
aggressiv atferd. Reaktiv aggresjon vil si aggresjon som vanligvis er et resultat av frustrasjon.
I skolen kan elever med denne aggresjonstypen gjerne gjenkjennes som elevene som
eksploderer og som kan virke uberegnelige(Aronson, 2004; E. Roland, 2007). I intervjuene
snakket vi om hvordan de tenkte om og jobbet med relasjonsbygging. Jeg stilte spørsmål om
deres tanker rundt eleven med reaktiv aggressiv atferd, relasjoner mellom eleven og læreren
og deres opplevelse av å arbeide med eleven. Jeg har prøvd å se hvordan læreren ser eleven
og seg selv i dyade og system. De fem kontaktlærerne i oppgaven er anonymisert ved å bruke
nummerering; Lærer 1, lærer 2 … lærer 5. Andre navn som er skrevet i oppgaven er fiktive og
er brukt for å kunne sitere direkte.
Resultatene som jeg fikk var på mange måter interessante og viser forskjeller og likheter
mellom lærere og hvordan de arbeider med reaktiv aggresjon. Mitt hovedfunn ligger hos
lærerens attribusjon i arbeidet med reaktivt aggressive elever. Det er meget interessant å se at
ytre faktorer i stor grad forklarer krigssituasjoner, mens fredstid forklares mer av indre
faktorer. Jeg har i tillegg tatt med sekundære funn som jeg synes er interessante og som viser
lærerens refleksjon omkring det å arbeide med en elev med reaktiv aggressiv atferd.
Description
Master's thesis in Special education