Leseforståelse og begrepsforståelse hos elever på 5.trinn i lesing av læreboktekst i samfunnsfag
Abstract
Bakgrunn og formål
Bakgrunn for oppgaven var interessen for elevers leseforståelse og begrepsforståelse når de
leser fagtekster. Kunnskapsløftet -06 har økt fokus på lesing i alle fag, og alle lærere blir med
dette leselærere. Med dette økte fokuset på lesing, ble det viktig for meg å finne ut i hvilken
grad elevene kan hente ut mening fra fagtekstene de jobber på i undervisning og i leksearbeid.
Utvalget er fra femte trinn. Bakgrunnen for dette, er den økte mengden med tekst elevene
opplever i overgangen fra de første fire årene til siste del av barneskolen. I tillegg blir tekstene
da mer abstrakte, og det kreves at elevene kan svare på spørsmål fra teksten.
Problemstilling og forskningsspørsmål
Med dette utgangspunktet utledet jeg følgende problemstilling;
I hvilken grad har elever i femteklasse leseforståelse og begrepsforståelse i lesing av ukjent
læreboktekst? Og, i hvilken grad har begrepsforståelsen betydning for leseforståelsen?
Problemstillingen valgte jeg å dele inn i tre forskningsspørsmål;
1. I hvilken grad har elevene leseforståelse for ukjent læreboktekst?
2. I hvilken grad har elevene ordforståelse når de leser ukjent læreboktekst?
3. Hvilken betydning har begrepsforståelse i leseforståelsen når elevene leser ukjent
læreboktekst?
Metode
I oppgaven er det brukt en kvalitativ tilnærmingsmetode; et intervju med tolv elever fra femte
trinn. Elevene ble i intervjuet; bedt om å gjøre seg kjent med en tekst fra eget læreverk, gjengi
innholdet fra disse sidene, svare på kontrollspørsmål og svare spørsmål om begrep hentet fra
teksten.
Resultater
Resultatene viser en tydelig samvariasjon mellom leseforståelse og begrepsforståelse. Vi ser
at åtte av undersøkelsens elever har en leseforståelse og begrepsforståelse på et nivå som kan
indikere selvstendig arbeide med tekst som problematisk. Disse elevene viste i studien liten
grad av strategier for å finne svarene, og i stor grad viste de begrenset evne til å gå tilbake til læreboka og finne svarene. Utvalget er lite, og ikke nødvendigvis representativt. Det er i
metodedrøftingen pekt på ulike forhold som kan gjøre resultatene tilfeldige. Likevel er det
interessant å se at resultatene for leseforståelse i så høy grad samsvarer med de for
begrepsforståelse.
Description
Master's thesis in Special education