Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlingsheim, Hege Byberg
dc.date.accessioned2009-08-27T12:48:23Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185593
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å studere om observasjonsverktøyet ALLE MED har en effekt på den pedagogiske virksomheten i barnehagene som bruker dette verktøyet. Det har den siste tiden vært fokus og debatt om kvalitet i barnehagene. I kjølvannet av denne debatten ligger diskursen om bruken av strukturerte observasjonsverktøy i barnehagene. Det finnes en rekke ulike verktøy til observasjon, der noen er utviklet lokalt og andre er utviklet av fagfolk. Skjemaene har til hensikt å fange opp barns mestring innen de områdene det skal observere. ALLE MED er et strukturert observasjonsverktøy som er utviklet i forbindelse med et samarbeid mellom Egersund kommune og Senter for atferdsforskning, universitetet i Stavanger. Verktøyet har til hensikt å gi et helhetlig bilde av barnets mestring, med hovedvekt på sosial kompetanse sett i sammenheng med språklig kompetanse. Det er utviklet på grunnlag av teori om sammenhengen mellom språklig og sosial kompetanse. Utsagnene som er utviklet i verktøyet er formulert av førskolelærerne som selv arbeider, og har erfaringsgrunnlaget sitt, i den kulturen barnehagen er. Studien er en kvalitativ casestudie av to grupper barnehager. Informantene består av tre barnehager som har brukt verktøyet ALLE MED opp til tre år i den ene gruppen og tre barnehager som ikke bruker dette verktøyet i den andre gruppen. Det ble gjennomført intervjuer i hver barnehage, der det var pedagogisk leder som ble intervjuet. Spørsmålene tok utgangspunkt i tre kategorier: Hva tar planleggingsarbeidet utgangspunkt i? Hvordan utføres pedagogisk virksomhet? Hvilket syn har personalet på læring? Resultatene har fokus på forskjeller og likheter innenfor de tre kategoriene i de to gruppene. Resultatene ble diskutert med grunnlag i teori om et sosiokulturelt syn på læring gjennom Sfard (1998)sine metaforer om tilegnelse og deltakelse. Samtidig ble resultatene sett gjennom mestringsteori for å kunne si noe om barnets utbytte av den pedagogiske virksomheten i de to gruppene. Det er dynamikken som gode tiltak må bygges opp rundt, barnets forutsetninger og miljøets muligheter, som har vært fokus i diskusjonen av resultatene. Konklusjonen viser at gruppen som bruker ALLE MED har oppnådd å utvikle et felles forståelses grunnlag ut fra den teorien som verktøyet har grunnlag i. Verktøyet brukes som et vurderingsskjema for internt arbeid samtidig som det har hatt en effekt på struktur og bevissthet i planleggingsarbeid og utførelse av pedagogisk virksomhet. Det var interessant å se at gruppen som bruker dette verktøyet viser en faglig bevissthet innenfor barnas utviklingskompetanse, og er mer presise i forhold til det å kunne sette ord på hvordan en planlegger og utfører pedagogisk virksomhet innenfor barns sosiale kompetanseutvikling. Gruppen viser også en større bevissthet rundt sammenhengen mellom språklig og sosial kompetanse.en
dc.format.extent1223432 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2009en
dc.subjectspesialpedagogikken
dc.subjectspråklig kompetanseen
dc.subjectsosial kompetanseen
dc.subjectobservasjonsverktøyen
dc.subjectpedagogisk virksomheten
dc.subjecttiltaken
dc.subjectintervensjonen
dc.subjectbarnehageen
dc.title"ALLE MED" i fellesskapet : en studie over effekten bruken av observasjonsverktøyet "ALLE MED" har på den pedagogiske virksomheten i barnehageneen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel