Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
Master thesis

View/ Open
Date
2009Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har
til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD
diagnose. For å kunne belyse dette var det viktig å finne ut om fokuset til lærerne var å
stimulere elevenes muligheter eller å redusere problemene som ofte følger diagnosen, og hva
som kunne være årsakene til lærernes tilnærmingsmåter. For å kunne anta noe om disse
spørsmålene ble det foretatt en kvalitativ undersøkelse der fem ulike kontaktlærere til elever
med AD/HD ble intervjuet.
Tendensene i funnene viser at de lærerne som i størst grad så ut til å ha fokus på å stimulere
elevene sine potensial og positive egenskaper, også var de som var minst opptatt av faste
strukturer og rammer i skolehverdagen (lærer A og E). Disse lærerne hadde også et godt
forhold til hjemmene som var preget av trygghet og tillit. Skolene stilte egne rom til
disposisjon der de kunne trekke seg tilbake, og dermed få færre andre elever å forholde seg til
og mer en til en kontakt med lærerne. Det var disse elevene som så ut til å ha best
mestringstillit/selvtillit.
Lærerne med minst fokus på elevenes potensial og positive egenskaper, så ut til å være mer
opptatt av faste strukturer og rammer enn de andre lærerne (lærer B og D). Ingen av dem
hadde separate rom der de kunne trekke seg tilbake sammen med elevene, og de hadde flere
elever å forholde seg til på en gang. Den ene læreren hadde et forhold til foreldrene preget av
tillit, og læreren hadde også fokus på å bevare en god relasjon til eleven. Den andre læreren
som hadde størst fokus på rammer og kontroll, opplevde mistillit fra foreldrene - noe som så
ut til å påvirke relasjonen til eleven negativt. Denne eleven så også ut til å ha dårligst
mestringstillit/selvtillit.
To lærere hadde sammenfallende rammebetingelser innenfor skolen, men likevel ulike fokus i
forhold elevenes potensial og positive egenskaper (lærer B og C). Det kan tyde på at forhold
relatert til skolens rammebetingelser og forhold til foreldre, ikke behøver å være av avgjørende betydning for lærernes fokus. Både tidligere erfaring, privat kjenneskap til barn
med AD/HD, samt personlighet, kan tenkes å virke inn på lærernes fokus.
Kollegaers negative holdninger og reaksjoner rettet mot de aktuelle elevene, ser ikke ut til å
være avgjørende for noen av lærernes fokus.
Oppsummert tyder funnene på at de beste forutsetningene for å oppdage og videreutvikle
potensial og positive egenskaper, har de lærerne som har et balansert forhold mellom
rammer/strukturer og fleksibilitet, som mottar støtte fra hjemmene, som har muligheter for å
benytte rom separat fra klasserommet og som er kontaktlærer for få elever. Det ser også ut
som om disse elevene har størst selvtillit/mestringstillit.
Description
Master's thesis in Special education