Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPetterson, Maria Tunsberg
dc.date.accessioned2009-12-10T12:39:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185605
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen
dc.description.abstractDet overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var det viktig å finne ut om fokuset til lærerne var å stimulere elevenes muligheter eller å redusere problemene som ofte følger diagnosen, og hva som kunne være årsakene til lærernes tilnærmingsmåter. For å kunne anta noe om disse spørsmålene ble det foretatt en kvalitativ undersøkelse der fem ulike kontaktlærere til elever med AD/HD ble intervjuet. Tendensene i funnene viser at de lærerne som i størst grad så ut til å ha fokus på å stimulere elevene sine potensial og positive egenskaper, også var de som var minst opptatt av faste strukturer og rammer i skolehverdagen (lærer A og E). Disse lærerne hadde også et godt forhold til hjemmene som var preget av trygghet og tillit. Skolene stilte egne rom til disposisjon der de kunne trekke seg tilbake, og dermed få færre andre elever å forholde seg til og mer en til en kontakt med lærerne. Det var disse elevene som så ut til å ha best mestringstillit/selvtillit. Lærerne med minst fokus på elevenes potensial og positive egenskaper, så ut til å være mer opptatt av faste strukturer og rammer enn de andre lærerne (lærer B og D). Ingen av dem hadde separate rom der de kunne trekke seg tilbake sammen med elevene, og de hadde flere elever å forholde seg til på en gang. Den ene læreren hadde et forhold til foreldrene preget av tillit, og læreren hadde også fokus på å bevare en god relasjon til eleven. Den andre læreren som hadde størst fokus på rammer og kontroll, opplevde mistillit fra foreldrene - noe som så ut til å påvirke relasjonen til eleven negativt. Denne eleven så også ut til å ha dårligst mestringstillit/selvtillit. To lærere hadde sammenfallende rammebetingelser innenfor skolen, men likevel ulike fokus i forhold elevenes potensial og positive egenskaper (lærer B og C). Det kan tyde på at forhold relatert til skolens rammebetingelser og forhold til foreldre, ikke behøver å være av avgjørende betydning for lærernes fokus. Både tidligere erfaring, privat kjenneskap til barn med AD/HD, samt personlighet, kan tenkes å virke inn på lærernes fokus. Kollegaers negative holdninger og reaksjoner rettet mot de aktuelle elevene, ser ikke ut til å være avgjørende for noen av lærernes fokus. Oppsummert tyder funnene på at de beste forutsetningene for å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper, har de lærerne som har et balansert forhold mellom rammer/strukturer og fleksibilitet, som mottar støtte fra hjemmene, som har muligheter for å benytte rom separat fra klasserommet og som er kontaktlærer for få elever. Det ser også ut som om disse elevene har størst selvtillit/mestringstillit.en
dc.format.extent1805286 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2009en
dc.subjectspesialpedagogikken
dc.subjectAD/HDen
dc.subjectmestringen
dc.subjectpotensialen
dc.subjectlæreres muligheteren
dc.subjectADHD
dc.titleOle - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaperen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel