Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngebretsen, Janne
dc.date.accessioned2010-07-09T08:51:50Z
dc.date.available2010-07-09T08:51:50Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185615
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractBegrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial tilbaketrekking. Sosialt krevende undervisningsformer som rollespill og framføringer har blitt mer og mer vanlig i skolen (Carlgren, Klette, Mýrdal, Schnack, & Simola, 2006). Slike undervisningsformer kan være svært utfordrende for sosialt tilbaketrukne elever, og lærere bør være bevisst disse elevene, og tilrettelegge rundt dem (Bru & Paulsen, 2008; Christensen, Young, & Michelle, 2007). Problemstillingene i denne masteroppgaven er: Hvordan oppfatter lærere sosialt tilbaketrukne elever og hvordan tilrettelegger de læringssituasjonen for dem? Innsamling av data ble gjort ved hjelp av kvalitative intervjuer. Utvalget besto av fem erfarne lærere med erfaring fra ungdomsskolen. Ved å gjennomføre semistrukturerte intervjuer fikk informantene fortelle om sine erfaringer i arbeid med sosialt tilbaketrukne elever, og jeg har forsøkt å beskrive dette slik det oppleves av informantene. Intervjuene ble transkribert og videre analysert ved hjelp av meningskategorisering. Innen hver kategori ble resultatene koblet mot mine tolkninger og min forforståelse, basert på tidligere presentert teori og forskning. Resultatene viser at informantene ser ut til å ha begrenset innsikt i ulike former for sosial tilbaketrekking og det kan antas at de ikke klarer å identifisere alle disse elevene. Allikevel ser de ut til å tilrettelegge for sosialt tilbaketrukne elever på en hensiktsmessig måte i skoledagen, og beskriver ulike tiltak de benytter i arbeidet med disse elevene i hverdagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectsosial tilbaketrekkingen_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.titleSosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber77en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel