Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristensen, Morten Søyland
dc.date.accessioned2010-07-14T08:11:31Z
dc.date.available2010-07-14T08:11:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185639
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolen_US
dc.description.abstractOppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved Universitetet i Michigan. Elevfeil knyttet til misoppfatninger rundt begrepet likhetstegnet brukes for å belyse problemområdet. I studien fokuserer det særlig på en lærers tanker, erfaringer og kommentarer rundt elevfeil i matematikk. Disse responsene har utgangspunkt i virkelige elevfeil og undervisning som presenteres for denne læreren i et intervju. Elevfeilene har opphav i elevoppgaver konstruert med formål å undersøke elevers misoppfatninger knyttet til likhetstegnet. Undervisningen som kommenteres er lærerens egen, observert ett år før intervjuet. Gjennom disse dataene og teori om undervisningskunnskap i matematikk, elevfeil og likhetstegnet, analyseres denne lærerens kunnskap knyttet til elevfeil. Gjennom analysen kommer det frem at kunnskap om elevfeil kan deles i to områder, hvor det ene området er relatert til allmenn fagkunnskap i matematikk, mens det andre området er relatert til spesialisert fagkunnskap i matematikk. Studien viser i at lærere innehar og har bruk for begge disse kunnskapene i. I tillegg viser studien at kunnskap om elevfeil ikke defineres som en undervisningsoppgave i matematikk av Michigan-miljøet, men flere elementer tyder på at den muligens burde det, og dermed innlemmes som en komponent relatert til undervisningskunnskap i matematikk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;
dc.subjectgrunnskoleen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectundervisningskunnskapen_US
dc.subjectelevfeilen_US
dc.subjectlikhetstegneten_US
dc.titleKunnskap om elevfeil i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber89en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel