Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes
kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse
hvordan matematikklærerens spesialiserte fagkunnskap skiller seg fra allmenn fagkunnskap i
en kvalitativ intervjustudie av to lærere og to ingeniører. Disse to begrepene har jeg hentet fra
LMT-prosjektet (Learning Mathematics for Teaching) som er et amerikansk forskningsarbeid
gjennomført av et forskerteam ved University of Michigan. Intensjonen med prosjektet deres
er å undersøke den matematiske kunnskapen lærere trenger for å undervise, samt hvordan
denne kunnskapen utvikles gjennom praksis og utdannelse
(http://sitemaker.umich.edu/lmt/home). LMT-prosjektet har sammen med beslektede studier
bidratt som en teoretisk og begrepsmessig ramme for studien min. I tillegg har jeg brukt et
metodisk verktøy (multiple-choice oppgaver) utviklet av disse forskerne som en del av
metoden i arbeidet mitt.
Data er basert på to fokusgruppeintervju, ett lærerintervju og ett ingeniørintervju. Begge ble
gjennomført ut fra oppgaveløsing av ti multiple-choice oppgaver hentet fra LMT-prosjektet. I
analysen har jeg hovedsakelig tatt utgangspunkt i lærernes refleksjoner rundt disse oppgavene
fremfor de skriftlige besvarelsene. I løpet av dette arbeidet har jeg blant annet fått innblikk i
hvordan lærere og ingeniører resonnerer rundt sine egne løsningsstrategier og matematiske
kunnskap. Jeg har også fått belyst ulike sider ved lærernes undervisning, for eksempel hvilke
faktorer lærerne prioriterer i arbeidet sitt.
Studien dokumenterer eksistensen av en spesialisert fagkunnskap som skiller seg fra den
allmenne fagkunnskapen. Lærernes refleksjoner viser at de har kunnskap om konkretisering
og bruk av matematiske regler/algoritmer ut fra en undervisningskontekst. Ingeniørene hadde
svært begrenset kunnskap om dette, noe som antyder at dette er en unik kunnskap for lærerne.
På bakgrunn av lærernes lave matematikkutdannelse er dette sannsynligvis en type kunnskap
som har utviklet seg gjennom praksis.
Måten ingeniørene løste og reflekterte rundt oppgavene på kan kategoriseres som solid
allmenn fagkunnskap. Lærernes begrensninger tilknyttet oppgaveløsningen viser en svakere
allmenn fagkunnskap som først og fremst kan ses i sammenheng med utdannelsen deres.
Studien antyder videre at fagkunnskap påvirker den fagdidaktiske kunnskapen, og at den
spesialiserte fagkunnskapen fungerer som et bindeledd mellom disse to
III
kunnskapskategoriene. En implikasjon av dette vil være å forske videre på den spesialiserte
fagkunnskapen for å finne ut om og hvordan de ulike kunnskapskategoriene påvirker
hverandre.
Studien viser at lærerens kunnskap er kompleks og dynamisk. Samtidig viser den at
undervisningsarbeidet både krever og skaper spesialisert fagkunnskap unik for
lærerprofesjonen.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school