Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185651Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1165]
Sammendrag
I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, historikk og saksgang fram mot spesialundervisningen, og skole/hjem-samarbeid. Funnene som har blitt gjort har vist at elevenes generelle trivsel er noe over middels, men at de trives dårligere med lese- og skriveopplæringen. I forhold til organisering forteller et flertall at de får både ene- og gruppeundervisning. Elevenes opplevelse av effekt av ene-undervisningen er liten, men noe større i forhold til gruppeundervisningen. I forhold til metakognisjon tyder ikke elevenes svar på at lærerne legger særlig stor vekt på å øke den metakognitive bevisstheten hos elevene, men det fortelles at lærerne er ganske flinke å si til elevene når de har blitt flinkere til noe. Funnene innenfor motivasjon er høyere enn forventet i denne gruppen, men det er vanskelig å si noe om det er snakk om indre eller ytre motivasjon. Foresatte rapporterer elevenes motivasjon som klart lavere enn det elevene selv gjør. Et flertall av foreldrene forteller at de er enten misfornøyde eller veldig misfornøyde med både den hjelpen som er gitt, og samarbeidet mellom skole og hjem. Et flertall svarer også at de ikke tror at elevene får tilfredsstillende utbytte av den opplæringen de får.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education