Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJerstad, Finn Ola
dc.date.accessioned2011-08-09T08:58:17Z
dc.date.available2011-08-09T08:58:17Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185671
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å belyse hvordan nyutdannede allmennlærere forstår og håndterer aggresjon. Aggresjon i skolen er en reell utfordring og slik atferd påvirker læringsaktiviteter negativt (Ogden, 2001). Bakgrunnen for at studien retter seg mot nyutdannede allmennlærere, er at det foreligger lite forskning som belyser hvordan de forstår og håndterer aggresjon. Forskning viser at den første tiden som lærer er utfordrende og preges av usikkerhet (Hanssen & Helgevold, 2010). Å ha tilstrekkelig kunnskap om aggresjon er avgjørende for å legge til rette for god håndtering (Berkowitz, 1993; P. Roland, 2010). I oppgavens teoridel presenteres sentral teori som vektlegger distinksjonen reaktiv og proaktiv aggresjon. Aggresjonstypene har ulik årsakslære, karaktertrekk og forløp, som krever ulik håndtering (Dodge, 1991). Aggresjon defineres som en intendert negativ handling med intensjon om å skade noen eller noe (Aronson, 2007; Berkowitz, 1993; Bushman & Anderson, 2001). Reaktiv aggresjon utløses av frustrasjon og er nært forbundet med emosjonen sinne (Dodge, 1991). Proaktiv aggresjon er ikke forbundet med frustrasjon eller sinne, men er en intendert negativ handling hvor målet er å oppnå makt eller tilhørighet (E. Roland & Idsøe, 2001). Det er viktig å ha et systemperspektiv på håndtering av aggresjon, og rette tiltak mot skolen som helhet, kollegiet og enkeltelever (Nordahl, Sørlie, Manger, & Tveit, 2005). Autoritativ klasseledelse, foreldresamarbeid og teamarbeid er sentrale faktorer i håndteringsarbeid (Nordahl, 2007; E. Roland, 2007). Studiens problemstilling lyder som følgende: “Ny i yrket: hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?”. Studien er en disiplinært konfigurativ case-studie, og forskningsmetoden som er anvendt er kvalitativt intervju (Kvale, Brinkmann, Anderssen, & Rygge, 2009; Nevøy, 2004). Utvalget bestod av fire nyutdannede allmennlærere som hadde jobbet fra et halvt til et og et halvt år i barneskolen. Resultatene viser at lærerne hadde en forholdsvis uklar teoretisk forståelse av temaet aggresjon, og var i liten grad kjent med begrepene reaktiv og proaktiv aggresjon. Forståelsen ligger nært opp mot en reaktiv aggresjonsforståelse. Begge aggresjonsformene blir sett på som utfordrende å håndtere og det er knyttet usikkerhet til valg av tiltak. Manglende kunnskap kan føre til uheldig håndtering (Berkowitz, 1993). Tiltak rettet mot reaktiv aggresjon var noenlunde, mens tiltak rettet mot proaktiv aggresjon var preget av mangelfull kompetanse om håndtering av slik atferd. Lærerne sier at kunnskap om aggresjon må erverves i yrket og rapporterer at de støtter seg til erfarne kollegaer i håndteringsarbeidet. Det er behov for dyktige og kvalifiserte veiledere, og kontinuerlig kompetansesøkende tiltak rettet mot nyutdannede allmennlærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectaggresjonen_US
dc.subjectproaktiven_US
dc.subjectreaktiven_US
dc.subjecthåndteringen_US
dc.subjectnyutdannet allmennlæreren_US
dc.titleNy i yrket : hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber99 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel