dc.contributor.author | Trengereid, Siw Klemetsen | |
dc.date.accessioned | 2011-08-09T13:15:50Z | |
dc.date.available | 2011-08-09T13:15:50Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185675 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring.
Prosjektets hovedproblemstilling er som følger:
Hvordan opplever minoritetsspråklige elever undervisningen av akademisk vokabular i naturfag?
For å utdype og presisere problemstillingen har jeg utformet to forskningsspørsmål:
- Hvordan opplever elevene det akademiske vokabularet formidlet fra læreren, medelever og læremidler (reseptivt vokabular) i naturfag?
- Hvordan opplever eleven å bruke det akademiske vokabularet (ekspressivt vokabular) i undervisningen i naturfag?
I denne studien er det brukt kvalitativ, fenomenologisk metode for å belyse hvordan et gitt fenomen oppleves. I denne studien dreier det seg om hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisningen av akademisk vokabular i naturfag. Datamaterialet bygger på samtaler med tre minoritetsspråklige elever på 5.trinn. I forkant av samtalene ble det også gjort filmopptak og observasjon av en naturfagstime i klassen disse elevene går i.
Resultatene viser at elevene har behov for begrepsavklaringer både av faglige begreper, men også andre begreper som er relatert til teorifaget. Elevene opplever å få dette på best måte gjennom både visuell og kontekstuell støtte i undervisningen gjennom muntlig og skriftlige forklaringer, bildestøtte fra læreboka og på andre måter. De minoritetsspråklige elevene opplever at det er vanskelig å spørre om hva ord betyr, fordi de er redde for å bli mobbet av sine medelever. Dette fordi de er redde for å bli mobbet av sine medelever. Elevene uttrykker at bruk av morsmålet som hjelpemiddel i undervisningen hadde vært til stor hjelp. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011; | |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | akademisk vokabular | en_US |
dc.subject | fenomenologisk metode | en_US |
dc.subject | læremidler for minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.title | Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 84 p. | en_US |