Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185685Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har
analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut
mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger
for å undervise om matematiske definisjoner. Viktige begrep i oppgaven
er kunnskap og oppfatninger. Dette er to begrep som det er diskusjon
rundt og som til tider kan være vanskelige å skille fra hverandre.
For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg tatt utgangspunkt i
et allerede innsamlet datamateriale, som inneholder flervalgsoppgaver,
skriftlige og muntlige refleksjoner. I analysen uthevet tre hovedkategorier
seg: Læreres oppfatninger/forståelse rundt definisjoner , Læreres vektlegging
av definisjoner og Didaktiske metoder knyttet til definisjoner .
Gjennom disse har jeg søkt å finne svar på forskningsspørsmålet.
Jeg kategoriserer deler av resultatene i følgende kategorier: instrumentell
, platonisk og problemløsende . Jeg blir i prosessen oppmerksom
på den store innvirkningen ens egne oppfatninger om matematikkens
natur har for undervisningen. Denne innvirkningen er så
betydningsfull at diskusjon omkring disse kategoriene blir inkludert i
alle analysekategoriene . Resultatene fra analysen viser at det er store
forskjeller i læreres oppfatninger av og vektlegging av definisjoner.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics