Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBoge, Marianne Espedal
dc.date.accessioned2013-06-24T08:29:23Z
dc.date.available2013-06-24T08:29:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185685
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematicsno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger for å undervise om matematiske definisjoner. Viktige begrep i oppgaven er kunnskap og oppfatninger. Dette er to begrep som det er diskusjon rundt og som til tider kan være vanskelige å skille fra hverandre. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg tatt utgangspunkt i et allerede innsamlet datamateriale, som inneholder flervalgsoppgaver, skriftlige og muntlige refleksjoner. I analysen uthevet tre hovedkategorier seg: Læreres oppfatninger/forståelse rundt definisjoner , Læreres vektlegging av definisjoner og Didaktiske metoder knyttet til definisjoner . Gjennom disse har jeg søkt å finne svar på forskningsspørsmålet. Jeg kategoriserer deler av resultatene i følgende kategorier: instrumentell , platonisk og problemløsende . Jeg blir i prosessen oppmerksom på den store innvirkningen ens egne oppfatninger om matematikkens natur har for undervisningen. Denne innvirkningen er så betydningsfull at diskusjon omkring disse kategoriene blir inkludert i alle analysekategoriene . Resultatene fra analysen viser at det er store forskjeller i læreres oppfatninger av og vektlegging av definisjoner.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectmatematikkdidaktikkno_NO
dc.subjectoppfatningerno_NO
dc.subjectundervisningskunnskap i matematikkno_NO
dc.subjectdefinisjonerno_NO
dc.titleLæreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjonerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel