dc.contributor.author | Boge, Marianne Espedal | |
dc.date.accessioned | 2013-06-24T08:29:23Z | |
dc.date.available | 2013-06-24T08:29:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185685 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics | no_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en del av en større kvalitativ studie, og jeg har
analysert deler av datamaterialet fra denne større studien for å finne ut
mer om hvilke oppfatninger lærere har om den kunnskapen de trenger
for å undervise om matematiske definisjoner. Viktige begrep i oppgaven
er kunnskap og oppfatninger. Dette er to begrep som det er diskusjon
rundt og som til tider kan være vanskelige å skille fra hverandre.
For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg tatt utgangspunkt i
et allerede innsamlet datamateriale, som inneholder flervalgsoppgaver,
skriftlige og muntlige refleksjoner. I analysen uthevet tre hovedkategorier
seg: Læreres oppfatninger/forståelse rundt definisjoner , Læreres vektlegging
av definisjoner og Didaktiske metoder knyttet til definisjoner .
Gjennom disse har jeg søkt å finne svar på forskningsspørsmålet.
Jeg kategoriserer deler av resultatene i følgende kategorier: instrumentell
, platonisk og problemløsende . Jeg blir i prosessen oppmerksom
på den store innvirkningen ens egne oppfatninger om matematikkens
natur har for undervisningen. Denne innvirkningen er så
betydningsfull at diskusjon omkring disse kategoriene blir inkludert i
alle analysekategoriene . Resultatene fra analysen viser at det er store
forskjeller i læreres oppfatninger av og vektlegging av definisjoner. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013; | |
dc.subject | matematikkdidaktikk | no_NO |
dc.subject | oppfatninger | no_NO |
dc.subject | undervisningskunnskap i matematikk | no_NO |
dc.subject | definisjoner | no_NO |
dc.title | Læreres oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til definisjoner | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |