Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaarr, Runar
dc.date.accessioned2012-06-19T13:57:00Z
dc.date.available2012-06-19T13:57:00Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185695
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolno_NO
dc.description.abstractJeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. Forskningsspørsmålet har vært: Hvordan påvirker differensierte oppgaver motivasjon for elever som underpresterer? Jeg har brukt en enkel casestudie og datamaterialet er kvalitativt, i form av lydopptak fra matematikktimer i en niende klasse, med fokus på en elev, og lydopptak fra intervju med denne eleven og et intervju med matematikklæreren. I den teoretiske delen har jeg hatt fokus på Renzullis teorier rundt sterke elever, med begavelsens tre ringer som hovedteori (1978, 2005). I tillegg har jeg også omtalt den proksi-male utviklingssonen (Vygotsky 1978), ulike motivasjonsteorier, m.m. Datamaterialet har jeg organisert ut fra de hovedtema som naturlig kom opp i møte med eleven og læreren. Disse har så blitt behandlet ut fra den teorien jeg har nevnt over. Resultatene fra forskningen min viser at det ikke nødvendigvis motiverer å gi en sterk underyter differensierte oppgaver når læreren ikke har tid til å følge opp med den veiledning-en eleven trenger. Får imidlertid eleven veiledning, eller en som kan hjelpe eleven videre når han står fast, kan differensierte oppgaver påvirke motivasjonen i positiv retning. Renzulli, J. S. (1978). What Makes Giftedness? Reexamining a Definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184. Renzulli, J. S. (2005a). The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model For Promoting Creative Productivity. I R. J. Sternberg & J. E. Davidson (red.), Conceptions of giftedness (2nd utg., s. 53-92). Cambridge, U.K. ; New York: Cambridge University Press. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society the development of higher psychological processes. Cambridge, Mass. ; London: Harvard University Press.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectgrunnskoleno_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikkno_NO
dc.subjectunderyterno_NO
dc.subjecttilpasset undervisningno_NO
dc.subjecttilpasset opplæringno_NO
dc.subjectunderprestereno_NO
dc.titleTilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber115no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel