Å miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.
Master thesis
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Studien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har også undersøkt hvorvidt skolen har bidratt til ivaretakelse. Basert på teori og tidligere forskning, har jeg vist at nedsatt foreldrekapasitet kan forventes etter tap av barn. For de gjenlevende barna blir dette å betrakte som sekundærtap, jamfør tosporsmodellen. Foreldrekapasitet er belyst med utgangspunkt i sosialiserings-faktorene støtte, tilsyn og autonomi. Disse faktorene har også betydning på andre arenaer, som skolen. Et kvalitativt, fenomenologisk forskningsdesign ble valgt, med semistrukturert intervju som forskningsmetode. Resultatene viser et mangfold hva gjelder opplevelser knyttet til egne reaksjoner, foreldrekapasitet og skolens ivaretakelse. Men funnene peker i samme retning; at tap av søsken medfører endringer i foreldrenes fokus på sosialiseringsfaktorene overfor gjenlevende barn. Endringene jeg fant var nedsatt kapasitet i forhold til støtte, økt fokus på tilsyn og lavere fokus på autonomi. Med hensyn til skolen viste resultatene viktigheten av lærerstøtte og at forholdet til klassevenner blir ivaretatt.
Description
Master's thesis in Special education