Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjørn, Snefrid
dc.date.accessioned2012-06-26T13:06:48Z
dc.date.available2012-06-26T13:06:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185735
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractStudien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har også undersøkt hvorvidt skolen har bidratt til ivaretakelse. Basert på teori og tidligere forskning, har jeg vist at nedsatt foreldrekapasitet kan forventes etter tap av barn. For de gjenlevende barna blir dette å betrakte som sekundærtap, jamfør tosporsmodellen. Foreldrekapasitet er belyst med utgangspunkt i sosialiserings-faktorene støtte, tilsyn og autonomi. Disse faktorene har også betydning på andre arenaer, som skolen. Et kvalitativt, fenomenologisk forskningsdesign ble valgt, med semistrukturert intervju som forskningsmetode. Resultatene viser et mangfold hva gjelder opplevelser knyttet til egne reaksjoner, foreldrekapasitet og skolens ivaretakelse. Men funnene peker i samme retning; at tap av søsken medfører endringer i foreldrenes fokus på sosialiseringsfaktorene overfor gjenlevende barn. Endringene jeg fant var nedsatt kapasitet i forhold til støtte, økt fokus på tilsyn og lavere fokus på autonomi. Med hensyn til skolen viste resultatene viktigheten av lærerstøtte og at forholdet til klassevenner blir ivaretatt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectsorgno_NO
dc.subjectsekundærtapno_NO
dc.subjectforeldrekapasitetno_NO
dc.subjectsosialiseringsfaktorerno_NO
dc.subjectkrisehåndteringno_NO
dc.titleÅ miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel