Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185804Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1129]
Sammendrag
Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis
nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn
vil ha potensiale i seg til å bli gode, samtidig vil det også være potensiale til en mer
bekymringsfull utvikling (Barne- og familiedepartementet, 2004).
Målet med denne masteroppgaven er å sette fokus på et tema der det ikke finnes mye
forskning fra før av. I tillegg vil det være et mål å få mer kunnskap omkring emnet mobbing,
og gjøre pedagoger og andre som arbeider med barn mer oppmerksomme på dette fenomenet.
Dette har resultert i følgende problemstilling: Hva er mobbing i barnehagen? –En studie av
pedagogers beskrivelser av mobbig i barnehagen.
Det teoretiske grunnlaget i denne oppgaven er blant annet hentet fra de anerkjente
mobbeforskerne Erling Roland ved Senter for atferdsforskning, universitetet i Stavanger og
professor Dan Olweus ved universitetet i Bergen. I forhold til aggresjon, som også er
vesentlig i denne sammenhengen, er det brukt teorier fra blant annet Aronson (2007),
Berkowitz (1993) og Dodge (1991), som også er anerkjente forskere på dette området.
I oppgaven er det brukt en kvalitativ forskningsmetode. Ifølge Thagaard (2009) er et viktig
mål ved kvalitative metoder å få en forståelse av sosiale fenomener, og fortolkning har derfor
en stor betydning. Intervjuene i dette forskningsprosjektet ble formet som semistrukturerte
intervjuer, og utvalget består av 5 pedagoger som arbeider i barnehagen. Under intervjuene
ble pedagogene blant annet spurt om egne beskrivelser og erfaringer med mobbing i
barnehagen.
Gjennom intervjuene kommer det frem manglende kunnskaper i forhold til atferd, aggresjon
og mobbing. Det kan se ut til at kunnskapene pedagogene sitter inne med, er erfaringsbaserte
og ikke teoribaserte. Viktigheten av å ha teoretiske kunnskaper i bunn vil bli trukket frem.
Eksemplene de ulike pedagogene presenterer, viser tendenser til et skille mellom guttene og
jentene når det kommer til mobbing i barnehagen, det kan virke som om guttene er mer
fysiske når de mobber, mens jentene er mer verbale og mobber i det skjulte.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education.