Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHauge, Hanne
dc.date.accessioned2012-06-21T08:14:12Z
dc.date.available2012-06-21T08:14:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185804
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.no_NO
dc.description.abstractMobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, samtidig vil det også være potensiale til en mer bekymringsfull utvikling (Barne- og familiedepartementet, 2004). Målet med denne masteroppgaven er å sette fokus på et tema der det ikke finnes mye forskning fra før av. I tillegg vil det være et mål å få mer kunnskap omkring emnet mobbing, og gjøre pedagoger og andre som arbeider med barn mer oppmerksomme på dette fenomenet. Dette har resultert i følgende problemstilling: Hva er mobbing i barnehagen? –En studie av pedagogers beskrivelser av mobbig i barnehagen. Det teoretiske grunnlaget i denne oppgaven er blant annet hentet fra de anerkjente mobbeforskerne Erling Roland ved Senter for atferdsforskning, universitetet i Stavanger og professor Dan Olweus ved universitetet i Bergen. I forhold til aggresjon, som også er vesentlig i denne sammenhengen, er det brukt teorier fra blant annet Aronson (2007), Berkowitz (1993) og Dodge (1991), som også er anerkjente forskere på dette området. I oppgaven er det brukt en kvalitativ forskningsmetode. Ifølge Thagaard (2009) er et viktig mål ved kvalitative metoder å få en forståelse av sosiale fenomener, og fortolkning har derfor en stor betydning. Intervjuene i dette forskningsprosjektet ble formet som semistrukturerte intervjuer, og utvalget består av 5 pedagoger som arbeider i barnehagen. Under intervjuene ble pedagogene blant annet spurt om egne beskrivelser og erfaringer med mobbing i barnehagen. Gjennom intervjuene kommer det frem manglende kunnskaper i forhold til atferd, aggresjon og mobbing. Det kan se ut til at kunnskapene pedagogene sitter inne med, er erfaringsbaserte og ikke teoribaserte. Viktigheten av å ha teoretiske kunnskaper i bunn vil bli trukket frem. Eksemplene de ulike pedagogene presenterer, viser tendenser til et skille mellom guttene og jentene når det kommer til mobbing i barnehagen, det kan virke som om guttene er mer fysiske når de mobber, mens jentene er mer verbale og mobber i det skjulte.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectmobbingno_NO
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.subjectnegativ atferdno_NO
dc.subjectaggresjonno_NO
dc.titleHva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel