Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185879Utgivelsesdato
2012-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ConnectOslo. Det er blitt undersøkt om en utvikling har sammenheng med lærerenes ansiennitet og innovasjonskulturen på skolen. Hovedfokus har vært på programmet Respekt.
Studien bygger på data som er samlet inn av Senter for atferdsforskning. Innsamlingsmetoden som er benyttet er kvantitative spørreskjema, der lærerne som har vært med i programmene har svart. Funnene er blitt analysert i dataprogrammet SPSS.
Hovedfunnene i undersøkelsen kan oppsummeres i fire punkter for lærerne som deltok i Respekt:
• Lærerne som samlet gruppe rapporterte en utvikling i både kontrolldimensjonen og relasjonsdimensjonen i løpet av programperioden. Lærerne rapporterer større utvikling på kontrolldimensjonen enn på relasjonsdimensjonen. Resultatene viser ingen utvikling innen autonomi.
• Ansiennitet er ikke avgjørende for hvordan lærerne utvikler seg på kontrollvariabelen.
• Ansiennitet har en betydning for hvordan lærerne utvikler seg på relasjonsfaktoren. Lærere med minst ansiennitet har størst utvikling på denne faktoren.
• Innovasjonskulturen har betydning for hvordan lærerne utvikler seg på både kontrollvariabelen og relasjonsvariabelen. I en mindre bra innovasjonskultur rapporterer lærerne dårligere utvikling enn i en god innovasjonskultur.
Det bør forskes videre på om utviklingen som lærerne rapporterer er en kognetiv/teoretisk utvikling, eller om det er en faktisk utvikling som har gjort at lærerne har forbedret sine praktiske ferdigheter som klasseleder i klasserommet.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education