Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjetilstad, Vidar
dc.date.accessioned2014-02-06T09:55:12Z
dc.date.issued2012-05
dc.identifier.citationno_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185879
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ConnectOslo. Det er blitt undersøkt om en utvikling har sammenheng med lærerenes ansiennitet og innovasjonskulturen på skolen. Hovedfokus har vært på programmet Respekt. Studien bygger på data som er samlet inn av Senter for atferdsforskning. Innsamlingsmetoden som er benyttet er kvantitative spørreskjema, der lærerne som har vært med i programmene har svart. Funnene er blitt analysert i dataprogrammet SPSS. Hovedfunnene i undersøkelsen kan oppsummeres i fire punkter for lærerne som deltok i Respekt: • Lærerne som samlet gruppe rapporterte en utvikling i både kontrolldimensjonen og relasjonsdimensjonen i løpet av programperioden. Lærerne rapporterer større utvikling på kontrolldimensjonen enn på relasjonsdimensjonen. Resultatene viser ingen utvikling innen autonomi. • Ansiennitet er ikke avgjørende for hvordan lærerne utvikler seg på kontrollvariabelen. • Ansiennitet har en betydning for hvordan lærerne utvikler seg på relasjonsfaktoren. Lærere med minst ansiennitet har størst utvikling på denne faktoren. • Innovasjonskulturen har betydning for hvordan lærerne utvikler seg på både kontrollvariabelen og relasjonsvariabelen. I en mindre bra innovasjonskultur rapporterer lærerne dårligere utvikling enn i en god innovasjonskultur. Det bør forskes videre på om utviklingen som lærerne rapporterer er en kognetiv/teoretisk utvikling, eller om det er en faktisk utvikling som har gjort at lærerne har forbedret sine praktiske ferdigheter som klasseleder i klasserommet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectklasseledelseno_NO
dc.titleImplementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.description.embargo2014-06-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel