• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolen og klassemiljøets medvirkende faktorer til utviklingen av skolevegring.

Tøgard, Maria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Toegard_Maria_Tang.pdf (1.174Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185881
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1278]
Original version
Konf. til mai 2015  
Abstract
Denne oppgavens tema omhandler barn som trekker seg bort fra eller vegrer seg for å gå på skolen på grunn av opplevelsen av alvorlige, ubehagelige, negative emosjoner, frykt, angst eller depresjoner, i møtet med situasjoner i eller rundt skolen.

Studien er utført med den hensikt å belyse og skape kunnskap omkring skolevegring og spesielt hvilke faktorer i skolen og klasserommet som kan bidra til utviklingen av skolevegring. Formålet med forskningen var å undersøke hva sosiallærere har opplevd som de utløsende årsakene til skolevegring og om de opplevde risikofaktorene som identifiserbare og mulige å endre. Målet var på denne måten å innhente kunnskap og forsøke å forebygge problemet før det slår ut. Problemstillingen for oppgaven ble derfor: Hvilke faktorer, innen skolen og klasserommet, opplever sosiallærere og lærere, som har erfaring med skolevegrere, er medvirkende til utviklingen av skolevegring?

I denne masteroppgaven ble en kvalitativ studie gjennomført og data ble innhentet ved bruk av metoden kvalitativt forskningsintervju. Utvalget besto av fem lærere og sosiallærere i alderen 28 – 61 år som alle hadde erfaring innen skolevegring. Trancendental fenomenologisk tilnærming ble brukt som forskningsdesign. Datamaterialet, som ble innsamlet, ble analysert ved hjelp av meningsfortetning og meningskategorisering.

Resultatene fra denne studien viser at sosiallærere og lærere, som har erfaring med skolevegrere, opplever at det finnes flere forskjellige faktorer i skolen som kan være utslagsgivende med henblikk på elevers utvikling av skolevegring. Gjennom deres beskrivelser pekte informantene på flere faktorer som kan ses som medvirkende i forhold til utvikling av skolevegring hos sårbare barn, blant andre: mangel på opplevd mestring, både faglig og sosialt, mangel på struktur, forutsigbarhet, kontroll og positive lærer – elev relasjoner, manglende fraværsføring samt negative skole – hjem forhold. Flere av informantene beskrev også hvordan elever, de hadde vært i kontakt med, hadde beskrevet å ha opplevd mobbing, utestengning eller sosial mistrivsel samt læringsmiljø, som var preget av konkurranse, uro og presteringssituasjoner. Informantene beskrev at de hadde erfart en sammenheng mellom disse faktorene og utviklingen av skolevegring.
Description
Master's thesis in Special education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit