Hvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/185883Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Konf. til juni 2015Sammendrag
I denne studien vil jeg rette et fokus mot hvordan de ansatte i barnehagen håndterer begynnende mobbeatferd. Vi vet at barn kan vise tendenser til mobbing allerede i barnehagealder. Dersom mobbingen ikke stanses kan både mobber og mobbeoffer slite med uheldige væremåter lenge etter de har forlatt barnehagen (Barne- og familiedepartementet, 2004). Rammeplanen (2011) påpeker at det er de ansattes oppgave å forebygge og motarbeide mobbing i barnehagen. I denne oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori. Med begynnende mobbeatferd menes en vedvarende tendens hos små barn til å bruke aggressive strategier i sosialt samspill med jevnaldrene (Flack, 2013).
Teori om mobbing (Olweus, 1992; E. Roland, 2007; Pettersen, 1997), aggresjon (Berkowitz, 1993; Dodge, 1991; E. Roland, 2007; P. Roland, 2011; Vitaro & Brendgen, 2005), sosial læringsteori (Bandura, 1977), oppdragerstiler (Baumrind, 1991) og sosial kompetanse (Lamer, 1997; Pape, 2000) er studien teoretiske rammeverk for planlegging, gjennomføring og drøfting i denne undersøkelsen.
I denne studien er det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagogiske ledere med førskolelærerutdanning. Pedagogene jobbet i ulike barnehager på avdelinger med de største barna (tre til seks år). For innhenting av data ble det benyttet semistrukturert intervju. Her ble pedagogene blant annet spurt om egne erfaringer og beskrivelser knyttet til håndtering av begynnende mobbetaferd.
Gjennom intervjuene ble det klart at pedagogene benytter seg av flere strategier i forhold til håndtering av begynnende mobbeatferd. De fem pedagogene forteller om viktigheten av å være gode rollemodeller. Det vektlegges tydelighet og kontroll, samtidig som pedagogene er opptatt av å bygge gode relasjoner. Sosial kompetanse trekkes også frem som et viktig tiltak. Det påpekes imidlertid lite teoretisk kunnskap fra utdanning knyttet til mobbeatferd og håndtering, noe som er i tråd med tidligere forskning (Alsaker, 1997).
Beskrivelse
Master's thesis in Special education