Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHobberstad, Beathe
dc.date.accessioned2014-02-06T10:01:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKonf. til juni 2015no_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185883
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationno_NO
dc.description.abstractI denne studien vil jeg rette et fokus mot hvordan de ansatte i barnehagen håndterer begynnende mobbeatferd. Vi vet at barn kan vise tendenser til mobbing allerede i barnehagealder. Dersom mobbingen ikke stanses kan både mobber og mobbeoffer slite med uheldige væremåter lenge etter de har forlatt barnehagen (Barne- og familiedepartementet, 2004). Rammeplanen (2011) påpeker at det er de ansattes oppgave å forebygge og motarbeide mobbing i barnehagen. I denne oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori. Med begynnende mobbeatferd menes en vedvarende tendens hos små barn til å bruke aggressive strategier i sosialt samspill med jevnaldrene (Flack, 2013). Teori om mobbing (Olweus, 1992; E. Roland, 2007; Pettersen, 1997), aggresjon (Berkowitz, 1993; Dodge, 1991; E. Roland, 2007; P. Roland, 2011; Vitaro & Brendgen, 2005), sosial læringsteori (Bandura, 1977), oppdragerstiler (Baumrind, 1991) og sosial kompetanse (Lamer, 1997; Pape, 2000) er studien teoretiske rammeverk for planlegging, gjennomføring og drøfting i denne undersøkelsen. I denne studien er det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagogiske ledere med førskolelærerutdanning. Pedagogene jobbet i ulike barnehager på avdelinger med de største barna (tre til seks år). For innhenting av data ble det benyttet semistrukturert intervju. Her ble pedagogene blant annet spurt om egne erfaringer og beskrivelser knyttet til håndtering av begynnende mobbetaferd. Gjennom intervjuene ble det klart at pedagogene benytter seg av flere strategier i forhold til håndtering av begynnende mobbeatferd. De fem pedagogene forteller om viktigheten av å være gode rollemodeller. Det vektlegges tydelighet og kontroll, samtidig som pedagogene er opptatt av å bygge gode relasjoner. Sosial kompetanse trekkes også frem som et viktig tiltak. Det påpekes imidlertid lite teoretisk kunnskap fra utdanning knyttet til mobbeatferd og håndtering, noe som er i tråd med tidligere forskning (Alsaker, 1997).no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectmobbeatferdno_NO
dc.subjectoppdragerstilerno_NO
dc.subjectsosial læringsteorino_NO
dc.subjectsosial kompetanseno_NO
dc.subjectbarnehageno_NO
dc.titleHvordan håndterer de ansatte i barnehagen begynnende mobbeatferd? – En studie av pedagogers praksis sett i lys av utvalgt teori.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.description.embargo2015-06-16
dc.source.pagenumber92no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel