Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 27-46 av 210
-
Designing Personalized Instruction: A Research and Design Framework
(Peer reviewed; Journal article, 2021-05)Advances in technology have increased the opportunities for designers to personalise instruction based on student actions. We conducted semi-structured interviews with an international sample of educational professionals ... -
"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
(Master thesis, 2021)I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning. Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere, ... -
”Det rister litt i hjernen” : En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2017-09)The dissertation "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis [“My Brain Is Rattling”. A Study of the Dialogue Between High-Ahieving Upper ... -
"Det står ikke i teksten". En kvalitativ flercasestudie av hvordan lærerens bruk av spørsmål kan tilrettelegge for elevstemmene og stimulere til dialog i litterære samtaler i barneskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å bidra med kunnskap om hvordan lærere på barnetrinnet kan tilrettelegge for mer dialog og refleksjon i klasserommet. Bakgrunnen for studien kom som en følge av en litterær samtale ... -
"Dette er bare den besteste, kuleste, skumleste dag på skolen!" To casestudier av to læreres veiledning av begynnerskrivere i individuell tekstskaping.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å få et innblikk i hva som skjer i veiledningssituasjonene med begynnerskriverne og dernest utvikle kunnskaper om hvordan vi best mulig kan støtte elevene i skrivearbeidet. ... -
Developing moral muscle in a literature-based business ethics course
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Moral subjectivity (e.g., reflexivity, perspective-taking) is a necessary condition for moral development. However, widely used approaches to business ethics education, rooted in conceptualizations of ethical development ... -
Developmental Dynamics of Early Reading Skill, Literacy Interest and Reader Self-Concept Within the First Year of Formal Schooling
(Journal article; Peer reviewed, 2018-04)Previous studies have documented robust relationships between emergent literacy and later reading performance. A growing body of research has also reported associations between motivational factors and reading in early ... -
Dialog og utforsking. Litterære samtalar på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgåva var å undersøkje korleis ein kan legge til rette for utforsking av ein tekst i norskfaget i ei klasse, og korleis ein slik klassesamtale utfalda seg. Studien kvilte på eit premiss om at elevane ... -
Dialogbasert tekstrespons på steg 9
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg forska på korleis elevar i ungdomsskulen oppfattar, opplever og nyttiggjer seg tilbakemeldingar når elevane vert invitert inn i ein dialog under prosess-skriving. Denne avhandlinga har difor ... -
Dialogic Discourse Analysis: A methodology for dealing with the classroom as a text
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Bakhtin is a source of theoretical inspiration for educational research. This article will be an attempt to activate also Bakhtin’s analytical practice and his methodology. I will explore and elaborate the typology of ... -
Dialogic space in Norwegian early-years literacy education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study explores and analyses conditions for student participation in Norwegian Year Two classrooms. It is inspired by the concept of dialogic space (Wegerif, 2013) and by Segal and Lefstein's (2016) model for the ... -
Digital Edible Literacies: Ephemeral and Highly Affective
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Digitizing literacy: reflections on the haptics of writing
(Advances in haptics;, Chapter, 2010) -
Do You Get the Picture? A Meta-Analysis of the Effect of Graphics on Reading Comprehension
(Peer reviewed; Journal article, 2020-01)Although convergent research demonstrates that well-designed graphics can facilitate readers’ understanding of text, there are select situations where graphics have been shown to have no effect on learners’ overall text ... -
Do you read me? Associations between perceived teacher emotional support, reader self‑concept, and reading achievement
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of the current study was to examine the associations among perceived teacher emotional support, reader self-concept, and reading achievement in a sample of children (n = 2888) at the end of first grade. Structural ... -
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)Learning the relationships between letters and sounds is a key component of early literacy development and a central aim during the first year of school. Introducing one new letter a week is the most common approach in ... -
Does parental educational level predict drop-out from upper secondary school for 16- to 24-year-olds when basic skills are accounted for? A cross country comparison
(Journal article; Peer reviewed, 2011-10)Drop-out from upper secondary school is considered a widespread problem, closely connected with youth unemployment. The aim of the current study was to examine whether parents’ level of education predicted drop-out for 16 ... -
«Du tenker ikke at det foregår to parallelle ting, at du også driver en språklæring». -fire lærere på barnetrinnet prøver ut en læringsressurs om språk
(Master thesis, 2023)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elevene skal utvikle gjennom hele skoleløpet fra 1.-10. klasse. Av ulike årsaker er det ukjent for mange lærere at språklæring bør inngå som en del av undervisningen i den ... -
Efficacy of digital picture book enhancements grounded in multimedia learning principles: Dependent on age?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We designed an experiment with stratified randomization to investigate the effects of visual and auditory enhancements in digital picture books on comprehension and incidental word learning. Participants were 183 children ... -
"Eg gledar meg sånn til denne dagen" - Ein kvalitativ studie om korleis leik kan engasjera elevane i 1. klasse til skriving.
(Master thesis, 2021)Samandrag Leik har ein eigenverdi for barn og den kan nyttast som metode i den systematiske opplæringa. Likevel viser det seg at den leikande læringa vert nytta lite for å gjera overgangen mellom barnehage og skule så ...