Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 96-115 av 210
-
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
Key Question for Literacy Co-Teachers: What oppertunities do we have together?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Co-teaching offers a unique opportunity space for literacy instruction; however, this opportunity is rarely optimized and the result on students' literacy growth is often unimpressive. We propose that co-teaching is only ... -
Koherens og sjanger på skjerm
(Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Korleis snakkar elevar på 8. trinn om dei argumenterande tekstane sine? Bruk av eigenvurdering i ein norskfagleg kontekst
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative kasusstudien har undersøkt desse forskingsspørsmåla: 1. Korleis brukar to elevar på 8. trinn kunnskap om språk og tekst når dei vurderer sine eigne argumenterande tekstar ved hjelp av videorespons? 2. ... -
Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ... -
Kritisk literacy i møte med multimodale digitale tekster
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få kunnskap om elevers vurderinger og kritiske forståelse i møte med multimodale digitale tekster. Slike tekster utgjør en vesentlig del av vår tids tekstkultur både i og utenfor skolen. Hensikten ... -
Kritisk literacy på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere beskriver sin kompetanse knyttet til kritisk literacy, og hvordan denne kompetansen kommer til uttrykk i deres skriveundervisning.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Elevene i dag deltar i et samfunn med mange ulike tekster og ytringer, og i skolens mandat ligger det en forventning om at elevene skal gjøres i stand til å lese og skrive på en reflektert måte. Kritisk literacy ... -
Kva skjer når elevar på 1. trinn deltek i ein samtale om litteratur?
(Master thesis, 2023)Samandrag Utgangspunktet for denne kvalitative kasusstudien var interesse for at elevar på 1. trinn skulle få bruke stemma si til munnleg aktivitet i klasserommet, og at samtale rundt ei bok kunne gje elevane noko å ... -
Learning Handwriting: Factors Affecting Pen-Movement Fluency in Beginning Writers
(Peer reviewed; Journal article, 2021-05)Skilled handwriting of single letters is associated not only with a neat final product but also with fluent pen-movement, characterized by a smooth pen-tip velocity profile. Our study explored fluency when writing single ... -
"Les de av og til i naturfagstimane?" - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med å lesa naturfaglege tekstar.
(Master thesis, 2021)Samandrag Det å kunna lesa er ein føresetnad for å tileigna seg kunnskap og informasjon frå ulike tekstar, og uansett kva for ei utdanning eller jobb ein tek, vil god lesedugleik vera av stor verdi. Likevel har det vist ... -
Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Lekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. ... -
Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse
(Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Distinksjonen knyttet til generell og fagspesifikk lese- og skriveopplæring i fagene har fått fornyet interesse både i norsk og internasjonal sammenheng. Denne artikkelen diskuterer hva dette betyr i norskfagets ... -
Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?
(Journal article, 2010)I dag er leseferdigheter trolig viktigere enn noensinne. Vi lever i et komplekst samfunn med høy informasjonstetthet. Dette stiller store krav til vår evne til å orientere oss i et enormt tekstilfang, og å tilegne oss stoff ... -
Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: En studie av medienes betydning for elevers navigering og leseforståelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Masteroppgaven retter fokus mot elevers bruk av lesemediene papir og skjerm i leseopplæringen. Den overordnede problemstillingen er: Lesing på papir og skjerm blant 5.trinnselever: Hvordan virker mediene inn ...