Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 127-146 av 210
-
Meir enn lesing for kosen - Lærarar sin bruk av Bokslukrprisen som ein del av leseopplæringa på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne studien har vore å undersøkje korleis Foreningen!les sin Bokslukarpris bidreg til leseopplæring på mellomtrinnet. Masteroppgåva svarer på kva slags tilnærming til lesing av skjønnlitteratur nettressursen ... -
Minding metaphors : Rethinking the ecology of written language
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The field of reading and literacy studies has undergone large changes in the past three decades. A branch referred to as New Literacy Studies has established itself alongside the traditional school of psychological reading ... -
A Model of the Home Literacy Environment and Family Risk of Reading Difficulty in Relation to Children’s Preschool Emergent Literacy
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study extends the research on the preschool home literacy environment (HLE) in the context of the family risk (FR) of reading disability (RD) by examining a multiple-deficit model of RD. A total of 1171 six-year-old ... -
Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep
(PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27) -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU
(PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ... -
Nasjonale prøver i lesing – et nyttig verktøy, men nyttig til hva? En studie om ungdomsskolelæreres bruk av nasjonale prøver i undervisningsplanlegging og i undervisning
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien var å undersøke hvordan nasjonale prøver i lesing brukes av lærere som opplever prøvene som nyttige når de planlegger leseundervisning og hvordan de bruker resultatene og prøvene i undervisningen. ... -
Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Representations of urban environments are not very common in Norwegian picturebooks, yet they allow for a nuanced understanding of how nature functions in picturebook iconotexts. This article aims to examine the relationship ... -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
«Når skal vi begynne å jobbe?» : En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Avhandlingen «Når skal vi begynne å jobbe?» En kvalitativ studie av vilkår for muntlighet på mellomtrinnet springer ut av en interesse for muntlig interaksjon i klasserommet og hvordan læreren legger til rette for ... -
Nettbrett i literacypraksisar i 1. klasserom med høg kvalitet i lærar–elev-interaksjonar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien undersøker kor vidt og korleis nettbrett som ressurs kan bidra til kvalitet i literacy-praksisar i begynnaropplæringa i eit utval norske førsteklasserom. Studien er teoretisk forankra i ei sosiokulturell ... -
"Noen er sånn på Mars, og noen er på Månen" - en kvalitativ studie om utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster på 10.trinn
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster gjennom problemstillingen “På hvilke måter uttrykker elever på 10.trinn sin litterære kompetanse i utforskende gruppesamtaler ... -
"Noen ganger sitter jeg lenge og tenker, denne gangen kjørte jeg på." En studie av hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i eksplisitt skriveundervisning på 6. trinn når elevene skriver argumenterende tekster.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan man med utgangspunkt i sjangerpedagogikken, kan legge opp til en undervisning som imøtekommer behovet for eksplisitt skriveundervisning. Problemstillingen er som følger: Hvordan bruke ... -
Non-normal Data Simulation using Piecewise Linear Transforms
(Peer reviewed; Journal article, 2021)We present PLSIM, a new method for generating nonnormal data with a pre-specified covariance matrix that is based on coordinate-wise piecewise linear transformations of standard normal variables. In our presentation, the ... -
Norwegian classroom teachers' and specialized "resource" teachers' dyslexia knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
On how fiction impacts the self-concept : Transformative reading experiences and storyworld possible selves
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)Several empirical findings suggest that reading fiction expands and shapes our sense of self. This paper contributes to this line of research by mapping which temporal dimensions of the self-concept (Markus & Nurius, 1987) ... -
Organizing Shared Digital Reading in Groups: Optimizing the Affordances of Text and Medium
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)Children develop their language when they explore and talk about literary texts. In this study, we explore the design of shared digital reading as a basis for critical reflection on the reading situation in an institutional ... -
Paths to Transformation Across Contemporary Reading Practices: The Role of Motivations and Genre Preferences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Transformative effects of reading, in terms of shifts in self-understanding and enhanced social cognition, have been the topic of a variety of theoretical and empirical studies recently (cf. Fialho, 2019; Kuiken & Sopčák, ... -
På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget
(Peer reviewed; Journal article, 2023-05)Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer ...