"Noen ganger sitter jeg lenge og tenker, denne gangen kjørte jeg på." En studie av hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i eksplisitt skriveundervisning på 6. trinn når elevene skriver argumenterende tekster.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018570Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan man med utgangspunkt i sjangerpedagogikken, kan legge opp til en undervisning som imøtekommer behovet for eksplisitt skriveundervisning. Problemstillingen er som følger: Hvordan bruke sjangerpedagogikk i eksplisitt skriveundervisning på 6.trinn, når elevene skriver argumenterende tekster? Her blir en skriveprosess fra førskriving til ferdig individuell tekst beskrevet.
Forskning på hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i skriveundervisning, danner et viktig bakteppe for studien. Teori knyttet til hvordan læreren kan støtte elevene underveis i en skrivelæringsprosess, gjennom ulike faser, er utgangspunktet for undervisningsopplegget som her blir presentert og drøftet. Det sosiokulturelle synet på læring og skriving er sentralt i oppgaven, sammen med teorier om stillasbygging, skriveramme og modelltekster.
Studiens metodiske tilnærming er en kvalitativ enkeltcasestudie med mange likehetstrekk til et pedagogisk designeksperiment. For å få relevante data til å belyse problemstillingen, ble det gjennomført et undervisningsopplegg i tråd med den sjangerpedagogiske tenkningen. I etterkant av undervisningsopplegget, ble det gjennomført en spørreundersøkelse med ti elever. I tillegg til denne spørreundersøkelsen, består datamaterialet av egen logg og analyse av ti elevtekster.
Funn i studien viser at elevene var positive til å arbeide på denne måten. Spørreundersøkelsen og loggen avdekket at felles skriving av tekst, opplevdes svært nyttig. Her fikk elevene ekstra støtte som viste dem hvordan ulike sjangertrekk kunne brukes i egen tekst. Analysen av elevtekstene viste at tekstene ble svært like. Dette kan tyde på at rammene innenfor dette undervisningsopplegget var stramme. Samtidig kan de like elevtekstene være et tegn på at en slik form for undervisning kan minske forskjeller mellom de elevene som presterer bra i skriving, sammenlignet med de elevene som strever med skrivingen sin.