Blar i The reading centre på tittel
Viser treff 87-106 av 209
-
Høytlesing i ungdomsskolen. En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing.
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
Høytlesing på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Målsetningen for denne masterstudien var å få innsikt i hvordan lærere på 1.-4. trinn samtaler om høytlesing og få et innsyn i hvordan de beskriver sin høytlesingspraksis. Studien har som mål å besvare problemstillingen: ... -
«Ikke tenk på at det blir feil – bare fortsett å prøve!» Om sent ankomne ungdommers erfaringer med språk- og fagopplæring i norsk grunnskole og videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om sent ankomne ungdommer i norsk skolekontekst. Den kvalitative intervjuundersøkelsen tok utgangpunkt i en todelt problemstilling som søkte svar på hvilke erfaringer sent ankomne ungdommer har ... -
The importance of sensorial and spatial aspects in family reading at home: Insights from a national survey in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose The study investigated the relationships between spatial, multisensorial, and structural factors in family reading routines. Materials 1001 survey responses and 926 open-ended answers of parents of 3- to ... -
In Pursuit of a Multimodal Ensemble in a Stop-motion Animation Movie Created by Six Young Children
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, the authors explore the visual and auditive modes in a stop-motion animation movie created by six young children in collaboration with their teacher. Drawing on social semiotic multimodal perspectives as ... -
Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach
(PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ... -
Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The past few years have seen a shift towards a faster pace of letter instruction in Norwegian firstgrade classrooms. Introducing the letters faster has the potential to alter teaching practices more generally, not only by ... -
Is the environment in kindergarten associated with the vegetables served and eaten? The BRA Study
(Journal article; Peer reviewed, 2018-02)Aim: The aim of the present study was to explore the associations between the economic, political, sociocultural and physical environments in kindergartens, along with the frequency and variety of vegetables served, and ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
"Jeg føler meg som en ordentlig forsker" En kvalitativ studie om rammelek i naturfag på 2. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar skriftspråket i bruk når de leker forskere i naturfag. Forskningsspørsmålene jeg søker svar på er: Hvordan tar elevene på 2. trinn i bruk skriftspråket når de i rammelek ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
"Kan vi gjøre dette igjen?" En studie av fjerdeklassingers motivasjon for skriving
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven vår har vært å undersøke og prøve ut et forskningsbasert undervisningsopplegg for kreativ skriving hvor vi analyserte hvordan dette undervisningsopplegget hadde innvirkning på elevenes interesse ... -
Key Question for Literacy Co-Teachers: What oppertunities do we have together?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Co-teaching offers a unique opportunity space for literacy instruction; however, this opportunity is rarely optimized and the result on students' literacy growth is often unimpressive. We propose that co-teaching is only ... -
Koherens og sjanger på skjerm
(Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Korleis snakkar elevar på 8. trinn om dei argumenterande tekstane sine? Bruk av eigenvurdering i ein norskfagleg kontekst
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative kasusstudien har undersøkt desse forskingsspørsmåla: 1. Korleis brukar to elevar på 8. trinn kunnskap om språk og tekst når dei vurderer sine eigne argumenterande tekstar ved hjelp av videorespons? 2. ... -
Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Kritisk literacy i litteraturundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ...