Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.
Master thesis
View/ Open
Date
2014-05-14Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type eksempler som benyttes og hvilken tilknytning eksemplene brukt i undervisningssammenheng har til hverdagslige situasjoner. Det ble observert tre undervisningsøkter i to ulike klasserom på 7. og 8. trinn, og det ble utført intervjuer med begge lærerne i etterkant av observasjonene. I tillegg til ovennevnte fokusområder vil denne mastergradsoppgaven si noe om samfunnet i Malawi og skole- og utdanningssystemet i landet generelt. Dette er gjort for bedre å kunne forstå forholdene studien er gjennomført under og resultatene som fremkommer av studien.
Studien viser at begge lærerne i stor grad benytter matematiske eksempler hentet fra lærebøkene. De påpeker begge viktigheten av å knytte matematiske eksempler i undervisningssammenheng til hverdagslige situasjoner. Klasseromsobservasjonene tyder også på at den hverdagslige tilknyttingen er et fokusområdet for lærerne i matematikkundervisningen. Lærerne anser det også som viktig at elevene forstår eksemplene som benyttes, og de forsøker i stor grad å tilpasse eksemplene til elevenes nivå. Det viser seg allikevel å være flere utfordringer knyttet til matematikkundervisningen, blant annet på grunn av det store antall elever i hver av klassene.
Fordi lærebøkene er hovedkilden til de matematiske eksemplene brukt i undervisningssammenheng, tar studien også for seg lærebøkene og læreplanene knyttet til de aktuelle klassetrinnene og gir en sammenligning med tilsvarende norske læreverk og læreplaner. Det er tydelig å se at både malawiske og norske lærebøker og læreplaner har fokus på å knytte matematikken til hverdagslige situasjoner.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school