Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaard, Halvor
dc.date.accessioned2014-06-25T08:31:03Z
dc.date.available2014-06-25T08:31:03Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196764
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type eksempler som benyttes og hvilken tilknytning eksemplene brukt i undervisningssammenheng har til hverdagslige situasjoner. Det ble observert tre undervisningsøkter i to ulike klasserom på 7. og 8. trinn, og det ble utført intervjuer med begge lærerne i etterkant av observasjonene. I tillegg til ovennevnte fokusområder vil denne mastergradsoppgaven si noe om samfunnet i Malawi og skole- og utdanningssystemet i landet generelt. Dette er gjort for bedre å kunne forstå forholdene studien er gjennomført under og resultatene som fremkommer av studien. Studien viser at begge lærerne i stor grad benytter matematiske eksempler hentet fra lærebøkene. De påpeker begge viktigheten av å knytte matematiske eksempler i undervisningssammenheng til hverdagslige situasjoner. Klasseromsobservasjonene tyder også på at den hverdagslige tilknyttingen er et fokusområdet for lærerne i matematikkundervisningen. Lærerne anser det også som viktig at elevene forstår eksemplene som benyttes, og de forsøker i stor grad å tilpasse eksemplene til elevenes nivå. Det viser seg allikevel å være flere utfordringer knyttet til matematikkundervisningen, blant annet på grunn av det store antall elever i hver av klassene. Fordi lærebøkene er hovedkilden til de matematiske eksemplene brukt i undervisningssammenheng, tar studien også for seg lærebøkene og læreplanene knyttet til de aktuelle klassetrinnene og gir en sammenligning med tilsvarende norske læreverk og læreplaner. Det er tydelig å se at både malawiske og norske lærebøker og læreplaner har fokus på å knytte matematikken til hverdagslige situasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subjectMalawinb_NO
dc.titleMalawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner.nb_NO
dc.title.alternativeMalawian teachers’ use of examples in teaching mathematics. How are the examples linked to everyday situations.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway