dc.contributor.author | Gaard, Halvor | |
dc.date.accessioned | 2014-06-25T08:31:03Z | |
dc.date.available | 2014-06-25T08:31:03Z | |
dc.date.issued | 2014-05-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/196764 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har til hensikt å si noe om hvordan to lærere i byen Zomba i Malawi bruker matematiske eksempler i undervisningssammenheng, hvilke betraktninger de gjør i forhold til valg av eksempler, hvilke type eksempler som benyttes og hvilken tilknytning eksemplene brukt i undervisningssammenheng har til hverdagslige situasjoner. Det ble observert tre undervisningsøkter i to ulike klasserom på 7. og 8. trinn, og det ble utført intervjuer med begge lærerne i etterkant av observasjonene. I tillegg til ovennevnte fokusområder vil denne mastergradsoppgaven si noe om samfunnet i Malawi og skole- og utdanningssystemet i landet generelt. Dette er gjort for bedre å kunne forstå forholdene studien er gjennomført under og resultatene som fremkommer av studien.
Studien viser at begge lærerne i stor grad benytter matematiske eksempler hentet fra lærebøkene. De påpeker begge viktigheten av å knytte matematiske eksempler i undervisningssammenheng til hverdagslige situasjoner. Klasseromsobservasjonene tyder også på at den hverdagslige tilknyttingen er et fokusområdet for lærerne i matematikkundervisningen. Lærerne anser det også som viktig at elevene forstår eksemplene som benyttes, og de forsøker i stor grad å tilpasse eksemplene til elevenes nivå. Det viser seg allikevel å være flere utfordringer knyttet til matematikkundervisningen, blant annet på grunn av det store antall elever i hver av klassene.
Fordi lærebøkene er hovedkilden til de matematiske eksemplene brukt i undervisningssammenheng, tar studien også for seg lærebøkene og læreplanene knyttet til de aktuelle klassetrinnene og gir en sammenligning med tilsvarende norske læreverk og læreplaner. Det er tydelig å se at både malawiske og norske lærebøker og læreplaner har fokus på å knytte matematikken til hverdagslige situasjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014; | |
dc.rights | Attribution 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | grunnskole | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.subject | Malawi | nb_NO |
dc.title | Malawiske læreres bruk av eksempler i matematikkundervisningen. Hvordan knyttes eksemplene til hverdagslige situasjoner. | nb_NO |
dc.title.alternative | Malawian teachers’ use of examples in teaching mathematics. How are the examples linked to everyday situations. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |