Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgesen, Helge
dc.date.accessioned2014-06-25T08:34:02Z
dc.date.available2014-06-25T08:34:02Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196766
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag. I den sammenhengen vil jeg først ta for meg teoretisk og historisk bakgrunn for hvordan en har lært å multiplisere opp gjennom tidene, herunder hvilke algoritmer som er blitt brukt i ulike kulturer til ulike tider. Deretter vil jeg gå gjennom læreplanverkene for disse nitti årene, både for å finne generelle føringer, men og hva som gjelder for matematikkfaget som et hele, og da spesielt hva de sier om multiplikasjon. Herunder vil jeg undersøke hvilke tallområder som læreplanverkene sier at en 9-10 åring skal beherske innen dette emnet. I forlengelsen av dette vil jeg og skrive noe om hva som har vært vesentlig når det gjelder undervisning av matematikk for vordende matematikklærere i denne epoken. I hoveddelen av studiet vil jeg finne ut hvordan lærebøker presenterer dette emnet. I min studie her vil jeg gå i dybden for å analysere de ulike typer oppgaver som lærebøkene inneholder samt tallområdene de konsentrerer seg om. Jeg vil så foreta en sammenligning av disse lærebøkene. Deretter vil jeg diskutere innholdet i disse og trekke noen konklusjoner til slutt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmultiplikasjonnb_NO
dc.subjectlæreplanernb_NO
dc.subjectlærebøkernb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.titleHvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?nb_NO
dc.title.alternativeHow is the arithmetic operation multiplication introduced in Norwegian textbooks?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber120nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel