En kvalitativ undersøkelse av PPT-ansattes oppfatninger av konsekvenser av mobbing og tilrettelegging i skolen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196979Utgivelsesdato
2014-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet i denne studien er tilrettelegging i skolen for elever som har vært utsatt for mobbing, og har til hensikt å få frem ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste sine egne oppfatninger og meninger om konsekvenser av mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. Problemstillingen er som følgende: ”Tilrettelegging for elever som har vært utsatt for mobbing: hvilken oppfatning har PPT-ansatte om konsekvenser av mobbing, og hvordan mener de at det bør legges til rette for mobbeofre i skolen?”
For å belyse problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode og intervju med en delvis strukturert tilnærming. Metoden ble valgt for å kunne gå i dybden av forskningsspørsmålene. Jeg har gjennomført fire intervjuer, som alle ble tatt opp på lydbånd og senere transkribert. Deretter ble de analysert, og meningsbærende enheter ble kodet og kategorisert. Studien er fenomenologisk orientert.
Funnene tyder på at det er god kompetanse blant PPT-ansatte når det gjelder kunnskap om konsekvenser av mobbing. Gjennom intervjuene ble det nevnt mange lidelser og symptomer som kan ses som følger av mobbing. Funnene viser også at samtlige informanter var bedre kjent med forebyggende arbeid mot mobbing enn tilrettelegging for ofrene i etterkant. Allikevel viste de, på direkte spørsmål, til viktige sider i et tilretteleggingsløp. Tema som sosial støtte og klasseledelse i form av autoritative lærere ble særlig omtalt. Samtidig ble det vist til mer manglende kompetanse på områder som lærerens autonomistøtte og elevinnflytelse.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education