Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Gerd-Torill Hegre
dc.date.accessioned2014-06-30T11:50:48Z
dc.date.available2014-06-30T11:50:48Z
dc.date.issued2014-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196979
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet i denne studien er tilrettelegging i skolen for elever som har vært utsatt for mobbing, og har til hensikt å få frem ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste sine egne oppfatninger og meninger om konsekvenser av mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. Problemstillingen er som følgende: ”Tilrettelegging for elever som har vært utsatt for mobbing: hvilken oppfatning har PPT-ansatte om konsekvenser av mobbing, og hvordan mener de at det bør legges til rette for mobbeofre i skolen?” For å belyse problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode og intervju med en delvis strukturert tilnærming. Metoden ble valgt for å kunne gå i dybden av forskningsspørsmålene. Jeg har gjennomført fire intervjuer, som alle ble tatt opp på lydbånd og senere transkribert. Deretter ble de analysert, og meningsbærende enheter ble kodet og kategorisert. Studien er fenomenologisk orientert. Funnene tyder på at det er god kompetanse blant PPT-ansatte når det gjelder kunnskap om konsekvenser av mobbing. Gjennom intervjuene ble det nevnt mange lidelser og symptomer som kan ses som følger av mobbing. Funnene viser også at samtlige informanter var bedre kjent med forebyggende arbeid mot mobbing enn tilrettelegging for ofrene i etterkant. Allikevel viste de, på direkte spørsmål, til viktige sider i et tilretteleggingsløp. Tema som sosial støtte og klasseledelse i form av autoritative lærere ble særlig omtalt. Samtidig ble det vist til mer manglende kompetanse på områder som lærerens autonomistøtte og elevinnflytelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectkonsekvensernb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.subjectsosial støttenb_NO
dc.subjectreguleringnb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse av PPT-ansattes oppfatninger av konsekvenser av mobbing og tilrettelegging i skolen.nb_NO
dc.title.alternativeA qualitative study of Educational Psychological Counsellors` perceptions of consequences of school bullying and how to deal with this in school.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway