Utrygg tilknytning blant små barn i barnehagen. Hva ser vi og hva gjør vi med det?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196991Utgivelsesdato
2014-05-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For at små barn skal få en god utvikling har man blitt mer og mer bevisst på hvordan relasjoner mellom voksen og barn kan være med på å påvirke denne utviklingen. Kunnskap og erfaringer med barn som har opplevd ulike måter å knytte seg til de voksne på, er kommet mer i fokus som en viktig faktor i dette arbeidet. Ut i fra egne erfaringer og kunnskaper om barn med utrygg tilknytning ønsket jeg å finne ut mer om dette slik at jeg kan ta det med meg videre i eget arbeid med barn, og som profesjonsveileder for nyutdannede førskolelærere.
Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling for å kunne se nærmere på hvilken kunnskap og erfaring som finnes ute i praksisfeltet:
Hvordan kan små barn med utrygg tilknytning bli identifisert i barnehagen, og hvordan tilrettelegge miljøet rundt disse barna på best mulig måte?
Fire pedagogiske ledere fra småbarnsavdelinger i fire forskjellig barnehager er tatt med i studien, i min søken etter kunnskap om utrygg tilknytning. Det er brukt kvalitativ metode og semistrukturert intervju med en overordnet intervjuguide med åpne spørsmål, for å få frem mest mulig kunnskaper og erfaringer hos informantene. Fokus har hovedsakelig vært på identifisering og håndtering av utrygg tilknytning. Intervjuene ble gjennomført individuelt med den enkelte informant i deres respektive barnehager.
Funn i studien samsvarer med allerede eksisterende forskning om at gode relasjoner og den voksne som en trygg base for barnet, er grunnleggende for en trygg tilknytning. Resultatene fra denne studien viser i tillegg at en fast trygg person, faste rutiner, forberedelse og forutsigbarhet, mindre barnegrupper, og mer hjelp til foreldrene er faktorer som kan være med å påvirke barnets tilknytning.
For å kunne tilrettelegge for en trygg tilknytning for det enkelte barn viser det seg at observasjon og kartlegging er grunnleggende i dette arbeidet i henhold til studiens resultater. Det er viktig at alle som arbeider med barn får god kunnskap om tilknytning noe som også blir trukket frem i forskningslitteratur om dette temaet. Funn i denne studien viser at det finnes kunnskap men at den er noe ulik fra pedagog til pedagog. For at vi alle skal kunne ta del i kunnskapen er det viktig med samarbeid, både mellom ansatte i barnehagen, med foreldrene og med eksterne instanser som for eksempel et tverrfaglig team eller PP- tjenesten.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education