dc.contributor.author | Helland, Merethe | |
dc.date.accessioned | 2014-06-30T12:27:42Z | |
dc.date.available | 2014-06-30T12:27:42Z | |
dc.date.issued | 2014-05-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/196991 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | For at små barn skal få en god utvikling har man blitt mer og mer bevisst på hvordan relasjoner mellom voksen og barn kan være med på å påvirke denne utviklingen. Kunnskap og erfaringer med barn som har opplevd ulike måter å knytte seg til de voksne på, er kommet mer i fokus som en viktig faktor i dette arbeidet. Ut i fra egne erfaringer og kunnskaper om barn med utrygg tilknytning ønsket jeg å finne ut mer om dette slik at jeg kan ta det med meg videre i eget arbeid med barn, og som profesjonsveileder for nyutdannede førskolelærere.
Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling for å kunne se nærmere på hvilken kunnskap og erfaring som finnes ute i praksisfeltet:
Hvordan kan små barn med utrygg tilknytning bli identifisert i barnehagen, og hvordan tilrettelegge miljøet rundt disse barna på best mulig måte?
Fire pedagogiske ledere fra småbarnsavdelinger i fire forskjellig barnehager er tatt med i studien, i min søken etter kunnskap om utrygg tilknytning. Det er brukt kvalitativ metode og semistrukturert intervju med en overordnet intervjuguide med åpne spørsmål, for å få frem mest mulig kunnskaper og erfaringer hos informantene. Fokus har hovedsakelig vært på identifisering og håndtering av utrygg tilknytning. Intervjuene ble gjennomført individuelt med den enkelte informant i deres respektive barnehager.
Funn i studien samsvarer med allerede eksisterende forskning om at gode relasjoner og den voksne som en trygg base for barnet, er grunnleggende for en trygg tilknytning. Resultatene fra denne studien viser i tillegg at en fast trygg person, faste rutiner, forberedelse og forutsigbarhet, mindre barnegrupper, og mer hjelp til foreldrene er faktorer som kan være med å påvirke barnets tilknytning.
For å kunne tilrettelegge for en trygg tilknytning for det enkelte barn viser det seg at observasjon og kartlegging er grunnleggende i dette arbeidet i henhold til studiens resultater. Det er viktig at alle som arbeider med barn får god kunnskap om tilknytning noe som også blir trukket frem i forskningslitteratur om dette temaet. Funn i denne studien viser at det finnes kunnskap men at den er noe ulik fra pedagog til pedagog. For at vi alle skal kunne ta del i kunnskapen er det viktig med samarbeid, både mellom ansatte i barnehagen, med foreldrene og med eksterne instanser som for eksempel et tverrfaglig team eller PP- tjenesten. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014; | |
dc.rights | Attribution 3.0 Norway | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | tilrettelegging | nb_NO |
dc.subject | identifisering | nb_NO |
dc.subject | foreldresamarbeid | nb_NO |
dc.subject | kompetanse | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.title | Utrygg tilknytning blant små barn i barnehagen. Hva ser vi og hva gjør vi med det? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |