Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyltern, Elin Johanne
dc.date.accessioned2014-07-01T07:43:19Z
dc.date.available2014-07-01T07:43:19Z
dc.date.issued2014-05-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197039
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne studien var å undersøke om det fantes en relasjon mellom autoritativ klasseledelse og det å bli utsatt for mobbing og å mobbe andre. For å besvare dette forskningsspørsmålet, ble det det valgt å bruke kvantitativ forskningsmetode. Det ble brukt tidligere innsamlede data, samlet inn i forbindelse med skoleutviklingsprogrammet Respekt. Utvalget bestod av 14577 elever og 1932 lærere fra 85 skoler fordelt på store deler av landet. Dataene ble hentet fra to ulike spørreskjemaer, ett fra elever og ett fra lærere. Det ble foretatt faktoranalyser, reliabilitetstesting gjennom cronbachs alpha, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultatene i denne undersøkelsen avdekker relativt svake sammenhenger mellom autoritativ klasseledelse og forekomst av mobbing. Emosjonell støtte er det elementet innenfor klasseledelse som viser seg å korrelerer sterkest med mobbing. Når det etterhvert i analysene blir kontrollert for andre variabler, viser det seg at når det gjelder elevers rapporter om å mobbe andre, blir klasseledelsesvariablene, gradvis svakere for hver blokk som blir lagt inn. Som forventet gir kontrollvariablene med aggresjon relativ sterk korrelasjon med mobbing. Et interessant funn er at opplevd emosjonell lærerstøtte rapportert av elever som blir mobbet, gir en sterkere betaverdi når det kontrolleres for medelevrelasjoner og inkludering. I tillegg viser grad av foreldretilsyn en viss sammenheng med det å mobbe andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.titleMobbing og klasseledelsenb_NO
dc.title.alternativeBullying and authoritative leadershipnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway