Sammenligning av måledata fra Lysefjordbrua med en eksisterende FE-modell
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219981Utgivelsesdato
2014-06-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler en analyse av vindrespons av Lysefjordbrua. Brua har et
hovedspenn på 446 m som krysser Lysefjorden i Forsand kommune. Universitetet i
Stavanger (UiS) har i samarbeid med blant annet Statens Vegvesen plassert ut
måleinstrumenter. Disse fanger opp komplekse vindforhold langs spennet samt respons av
brudekket, og er med på å gi grunnlag til å utvikle ekspertise innen overvåking av
brukonstruksjoner. I forbindelse med ferjefri E39 vil måledata gi relevante erfaringer ved
bygging av lignende brukonstruksjoner.
Basert på målinger har denne oppgaven hatt som hensikt å tilnærme en eksisterende FEmodell
med den reelle brua. Gjennom grundige analyser av responsmålinger har det vist at
bruas reelle stivhet ligger noe høyere enn den simulerte modellen. Treghetsmoment er
avgjørende for at modellen skal kunne simulere egenfrekvenser fra torsjon. Ved å greie ut
om FE‐modellens oppbygning er modellen blitt modifisert til å gi tilnærmede resultater.
Treghetsmomentet har vist seg å være i mindre grad knyttet til bidrag fra hovedkabler.
Behandling av måledata er en krevende prosess, som krever et godt teorigrunnlag for å
kunne analysere målinger. Hensikten med denne oppgaven er å danne et grunnlag for videre
arbeid. Det foretas en grundig gjennomgang av behandling av vinddata og akselerasjoner fra
respons, og hvordan analyser kan foretas ved hjelp av Matlab.
Det greies også ut om beregningsmetode av vindindusert dynamisk respons ved kvasi‐statisk
teori, og tilslutt en forenklet dynamisk vindanalyse basert på simulerte vinddata. Analyser av
bruas respons viser at vindindusert respons kan baseres på kvasi‐statisk teori.
Beskrivelse
Master's thesis in Structural engineering