Kunnskapsoverføring: "Hvordan kan Fredrikstad Bibliotek ta lærdom av erfaringene fra Nesodden Bibliotek"
Master thesis
View/ Open
Date
2014-06-16Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan Fredrikstad Bibliotek, via kunnskapsoverføring, kan ta lærdom av Nesodden Bibliotek. Er det i det hele tatt mulig å overføre kunnskap når bibliotekene er så ulike?
Problemstillingen er som følger:
”Hvordan kan Fredrikstad Bibliotek ta lærdom av erfaringene fra Nesodden Bibliotek? ”
Undersøkelsen er blitt gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode. Åtte informanter, fra begge bibliotek samt det politiske miljøet i begge byer, er blitt intervjuet.
De teoretiske forankringene i oppgaven er hovedsakelig bygget opp rundt teorier av Røvik(2009) og Nonaka, Toyama og Konno(2000)
Resultatene som kommer frem viser at det grunnet de to bibliotekenes svært ulike lokale kontekst, kan gjøre en direkte overføring vanskelig. Den tause kunnskapen er spesielt vanskelig å overføre, mens mye av den eksplisitte kunnskapen fra Nesodden Bibliotek kan ses som inspirasjonskilde, og i beste fall overføres til Fredrikstad Bibliotek.
Konklusjonen i denne oppgaven er at Fredrikstad Bibliotek kan ta stor nytte av, og overføre endel av erfaringene fra Nesodden Bibliotek. Den tause kunnskapen er det som er vanskeligst å overføre, for å få tak i den må man bevisstgjøre at det faktisk er noe som finnes. Det finnes mye potensiale for Fredrikstad bibliotek å tilrettelegge for at både eksplisitt og taus kunnskap kan tas inn og avdekkes på en god måte.
Description
Master's thesis in Change management