Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRaugstad, Per Ivar
dc.date.accessioned2014-09-24T13:09:01Z
dc.date.available2014-09-24T13:09:01Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221491
dc.descriptionMaster's thesis in Cybernetics and signal processingnb_NO
dc.description.abstractSkanning med 3D-skannere gir en mengde tredimensjonale koordinater som re- presenterer punkter i rommet. Denne samlingen av punkter kalles for punkt- skyer. Denne oppgaven omhandler objektgjenkjenning i punktskyer. I oppgaven gjøres gjenkjenningen i punktskyer som er skannet med Xbox Kinect. Point Cloud Library (PCL) er et C++ bibliotek som tilbyr mange algoritmer og funksjoner for behandling av punktskyer. For objektgjenkjenningen er det be- nyttet to algoritmer, «Correspondence Grouping» og «Implicit Shape Model», fra PCL-biblioteket. Disse algoritmene er blitt implementert i et program kalt Point Cloud Recognition Tool. Dette programmet er programmert i C++ og har et grafisk brukergrensesnitt for enkelt å kunne åpne, lagre og visualisere punkt- skyer. I programmet er det også implementert andre funksjoner for behandling av punktskyer. For skanning av punktskyer brukes applikasjonen Kinfu Large Scale, som er tilgjengelig i PCL-biblioteket. I oppgaven blir de to algoritmene brukt til gjenkjenning mellom skannede punkt- skyer. Det blir også gjort gjenkjenning mellom tredimensjonale CAD-modeller og skannede punktskyer. Det viste seg at det var mulig å kjenne igjen objekter i begge tilfellene med de to algoritmene. De beste resultatene ble oppnådd under gjenkjenning mellom skannede punktskyer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IDE/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectkybernetikknb_NO
dc.subjectsignalbehandlingnb_NO
dc.subjectpunktskyernb_NO
dc.subjectgjenkjenningnb_NO
dc.subject3D-skanningnb_NO
dc.subjectinformasjonsteknikknb_NO
dc.titleGjenkjenning av objekter i tredimensjonale punktskyer skannet med Xbox Kinectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Technical cybernetics: 553nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway