Show simple item record

dc.contributor.authorRaugstad, Per Ivar
dc.date.accessioned2014-09-24T13:09:01Z
dc.date.available2014-09-24T13:09:01Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221491
dc.descriptionMaster's thesis in Cybernetics and signal processingnb_NO
dc.description.abstractSkanning med 3D-skannere gir en mengde tredimensjonale koordinater som re- presenterer punkter i rommet. Denne samlingen av punkter kalles for punkt- skyer. Denne oppgaven omhandler objektgjenkjenning i punktskyer. I oppgaven gjøres gjenkjenningen i punktskyer som er skannet med Xbox Kinect. Point Cloud Library (PCL) er et C++ bibliotek som tilbyr mange algoritmer og funksjoner for behandling av punktskyer. For objektgjenkjenningen er det be- nyttet to algoritmer, «Correspondence Grouping» og «Implicit Shape Model», fra PCL-biblioteket. Disse algoritmene er blitt implementert i et program kalt Point Cloud Recognition Tool. Dette programmet er programmert i C++ og har et grafisk brukergrensesnitt for enkelt å kunne åpne, lagre og visualisere punkt- skyer. I programmet er det også implementert andre funksjoner for behandling av punktskyer. For skanning av punktskyer brukes applikasjonen Kinfu Large Scale, som er tilgjengelig i PCL-biblioteket. I oppgaven blir de to algoritmene brukt til gjenkjenning mellom skannede punkt- skyer. Det blir også gjort gjenkjenning mellom tredimensjonale CAD-modeller og skannede punktskyer. Det viste seg at det var mulig å kjenne igjen objekter i begge tilfellene med de to algoritmene. De beste resultatene ble oppnådd under gjenkjenning mellom skannede punktskyer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IDE/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectkybernetikknb_NO
dc.subjectsignalbehandlingnb_NO
dc.subjectpunktskyernb_NO
dc.subjectgjenkjenningnb_NO
dc.subject3D-skanningnb_NO
dc.subjectinformasjonsteknikknb_NO
dc.titleGjenkjenning av objekter i tredimensjonale punktskyer skannet med Xbox Kinectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Technical cybernetics: 553nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 3.0 Norway
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 3.0 Norway