Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJøssang, Linn Beate
dc.date.accessioned2014-12-02T14:51:19Z
dc.date.available2014-12-02T14:51:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/226656
dc.descriptionMaster's thesis in Early childhood educationnb_NO
dc.description.abstractStudiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk forskerblikk. Teorien bygger på fenomenologer som Merleau-Ponty, Løkken og Greve. I tillegg ligger det et sosialkonstruktivistisk perspektiv til grunn i lys av Vygotskji og Öhman. Analysen resulterte i tre kategorier; Relasjonsbygging i lek over tid, De voksne som bindeledd og De voksne som problemløsere. Kategoriene beskrives gjennom to episoder fra hver kategori, med påfølgende diskusjoner. Studien viser at barn i denne alderen både har og kan opprettholde samspill i lek over lengre tidsperioder sammen med jevnaldrende. Samspillet kan være mellom medmennesker, enten barn eller voksne, eller objekter, som ball, dukke, koppestell, biler etc.. De eldste barna på avdelingen foretrakk andre barn eller voksne, mens de litt yngre barna ofte hadde et objekt som sin ”medspiller” (Gadamer 2010). Konstellasjonen to barn var i utgangpunktet det som gav det lengste samspillet og tidsperspektiv i leken, men også tre barn kunne fungere. Dersom det var flere enn tre barn, ble samspillet og leken brutt etter relativ kort tid. Det som viser seg sterkest er at barn som har gode relasjoner til sine jevnaldrende, og der ”spillet” (ibid.) beveger seg uanstrengt frem og tilbake, hengir de yngste barna seg til leken og glemmer både tid og sted. I samspill med barn der ”spillet” går litt mer anstrengt frem og tilbake, der en må kjempe mer for leken vises det at leken har en tendens til å brytes opp innen kort tid. Studien belyser også de voksnes betydning mellom de yngste barna i samspill og kommunikasjon i lek. De voksne trekkes inn i samspillet gjennom at barna søker respons på sine handlinger, eller ved at barna behøver hjelp til å løse en konflikt eller et problem som har oppstått mellom barn. Det kan også være hjelp til praktiske ting som å kle på en dukke, ta ned en kasse fra en reol, lese en bok etc.. Ett smil eller nikk, en kommentar; ”jammen kunne du hoppe høyt” viser seg å være nok for barna. De behøver en bekreftelse på at de voksne er til stede og følger med på det som skjer på avdelingen. I kategorien De voksne som bindeledd er de voksne medhjelpere i samhandling og kommunikasjonsprosessen, men barna står som regissører av leken. 30 av 31 filmsnutter viser at barna tar på en eller annen måte kontakt med de voksne. Dette fremhever betydningen av sensitive voksne som ser og lytter til barna både kroppslig og verbalt. De voksnes betydning kommer også frem i form av hvor stor påvirkning de har på de yngste barna i barnehagen. Barna reflekterer seg i de voksnes handlinger og gjør dem til sine.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectbarnehagevitenskapnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectsamspillnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectleknb_NO
dc.subjectfenomenologinb_NO
dc.titleKonstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel