Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen
Doctoral thesis
View/ Open
Date
2015-12-02Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-IBU) [13]
Original version
Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen by Anita Berge, Stavanger : University of Stavanger, 2015 (PhD thesis UiS, no. 274)Abstract
De siste tiårene har barnehagen blitt en sentral del av velferdsstaten og fått et
sterkere offentlig fokus. Den økte oppmerksomheten på barnehagen åpner for
at ulike samfunnsinteresser, kunnskapsfelt og maktområder legger føringer for
og retter forventninger til barnehagens virke. Studiens målsetting er å utvikle
kunnskap om hvordan barnehagens praksiser kommer til utrykk i den store
barnehagen, og på hvilke måter praksisene vedlikeholdes, utfordres og
reformuleres i sammenheng med endringer i samfunnet forøvrig. Begrepet «den
store barnehagen» viser til den studerte barnehagen slik den framtrer materielt
og arkitektonisk. Den store barnehagen representerer også forståelser av
barnehagen som organisasjon og samfunnsinstitusjon i samtiden. Kritisk
diskursanalyse er valgt som teoretisk og metodisk ramme, for å undersøke
hvordan ulike perspektiver på barnehagen kan bygge opp under og opprettholde
barnehagens tradisjoner og påvirke og endre praksiser i barnehagen. På
bakgrunn av den teoretiske rammen ses barnehagen som en praksis der
menneskene er delaktige i å produsere og reprodusere virksomheten gjennom
sine sosiale og diskursive praksiser.
Det empiriske materialet har utgangpunkt i etnografisk metode med feltarbeid
i en stor, nyetablert barnehage. Feltarbeidet har foregått i en enhet med tre
barnegrupper over en periode på seks måneder. Datamaterialet består av
observasjoner og gruppeintervjuer med personalet i barnehagen. Faircloughs
tredimensjonale analysemodell (Fairclough, 1992) er verktøy for analysen.
Datamaterialet er analysert i dimensjonene: tekst, diskursiv praksis og sosial
praksis i en bredere samfunnssammenheng.
Studien viser at den store barnehagen utfordrer innarbeidede sosiale praksiser
og påvirker innholdet i arbeidet samt personalets posisjoner og relasjoner til
barna i hverdagen. Analysen gir grunnlag for å si at den store barnehagen står i
en dialektikk som innebærer kontinuitet, samtidig som det pågår endringer. I
endringsprosessene som løftes fram, blir det synlig at barnehagen som
institusjon er vevd inn i dyptgripende ideer og idealer med røtter som ikke lett
lar seg endre i takt med politiske og pedagogiske trender.
Studien bidrar til å belyse og forstå barnehagepersonalets posisjon i brytningen
mellom samfunnets forventinger og personalets forståelser av barnehagens
oppgaver. I studien skrives det fram en bevisstgjøringsdiskurs som løfter fram
barnehagepersonalets ulike forståelser, og viser at det finnes et mangfoldig
kunnskapsrepertoar innenfor barnehagen. Sammenfattet viser studien hvordan
hverdagen i den store barnehagen skapes i en gjensidig prosess mellom
samfunnets forventninger, de fysiske rammene og de lokale diskursive og
sosiale praksisene i barnehagen. Dette gir grunnlag for å mene at bevissthet om
sammenhenger mellom talen om barnehagen og de sosiale praksisene i
barnehagen er sentral for en faglig utvikling av barnehagen.
Description
Doktoravhandling i utdanningsvitenskap