dc.description.abstract | Mobbing er et samfunnsproblem som angår alle. Til tross for økt fokus på mobbing og bruk av antimobbeprogrammer, blir noen barn og unge fremdeles mobbet. Mobbing har ligget stabilt på 6,8 % fra 2007- 2012. Noen barn har større risiko for å bli mobbet enn andre, og det finnes også sårbare grupper som er mer utsatt. Når en blir utsatt for mobbing, så vil dette ofte være en traumatisk opplevelse for barnet som medfører konsekvenser både for fysisk og spesielt i forhold til psykisk helse. Forskning viser både til stress, angst, depresjon, økt selvmords fare, PTSD symptomer og økt fare for å droppe ut av skolen. For noen vil konsekvensene være så alvorlige at de vil ha behov for hjelp langt inn i voksen alder. Mobbeofferet vil ha et stort behov for trygghet og forutsigbarhet. I tillegg vil han eller hun ha emosjonelle og sosiale behov som må dekkes. For å hjelpe mobbeofferet bør læreren ha kunnskaper og kompetanse både i å identifisere mobbeofferet, deretter relasjonskompetanse for å komme i posisjon til å støtte mobbeofferet akademisk, emosjonelt og sosialt i forhold til de behovene mobbeofferet har i skolen.
Formål og problemstilling
Utgangspunktet mitt var at eksisterende forskning og de antimobbeprogrammene vi har i dag ikke fokuserer på mobbeofferet eller den enkeltes psykiske helse. Hensikten med studien var dermed å flytte fokuset over på mobbeofferet, og se hvordan læreren kan tilrettelegge i forhold til mobbeofferets behov i skolen. Jeg ønsket å finne noen verktøy som gjorde læreren bedre i stand til å møte elever med slike traumer. Problemstillingen som ble laget på bakgrunn av dette var:
«Hvordan kan læreren tilrettelegge i forhold til mobbeofferets behov i skolen?»
Jeg tok utgangspunkt i vel etablert og nyere mobbeteori for å behandle mobbetemaet. Teori om lærer-elev relasjoner for å vise til hvor viktig relasjonskompetanse er for lærerens relasjonsbygging med mobbeofferet. Teori om stress og mestring ble brukt for å vise til mobbeofferets reaksjoner i forhold til mobbing, og identifisere hvorfor noen strever mer enn andre etter mobbing. Utviklingsmessig systemteori ble tatt med for å vise hvordan mobbing oppstår i kontekst og hvordan mobbeofferet dermed må støttes på alle arenaer barnet ferdes på. | |