Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.advisorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorHope, Henrik Mongstad
dc.date.accessioned2016-08-08T10:42:14Z
dc.date.available2016-08-08T10:42:14Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398121
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde en variert bakgrunn når det gjelder utdanningsbakgrunn og antall års erfaring. Forskningsspørsmålet for studien var: «Hva oppfatter lærerne selv som viktig undervisningskunnskap i matematikk innenfor temaet antallsforståelse, her med fokus på de naturlige tallene null til ti?» En oversikt over hva lærerne oppfatter som viktig kunnskap gav mulighet til å sammenligne opp mot hva aktuell forskning fremhever som viktig innenfor samme tema. Undervisningskunnskap i matematikk ble brukt som rammeverk for å gi en oversikt over hva lærerne vektla som viktig kunnskap for å underviser i antallsforståelse. Deler av et rammeverk for tallforståelse ble tilpasset for å kunne vise hva lærerne fremhevet som viktige ferdigheter for elevene. Fra analysen fremstod det som at lærerne sine oppfatninger knyttet til kunnskap om elever og undervisning var sentrale. Lærernes spesialiserte fagkunnskapen kom tydeligst frem gjennom kunnskap om subitizing som ferdighet. Å utvikle ulike representasjoner for tall, og ulike måter å registrere antall, vektlegges både av lærerne og av forskningslitteratur. Det konkluderes med at lærerne sine oppfatninger har mye felles fokus med aktuell litteratur, men begrepsbruken og grunngivingen for hvorfor noe er viktig kan være ulik. Lærerne har oppfatninger der kunnskap om elevene er sentralt, og lærerne viser bevissthet om hva de ønsker seg mer kunnskap om innenfor undervisningskunnskap i matematikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectoppfatningernb_NO
dc.subjectbeliefsnb_NO
dc.subjectsubitizingnb_NO
dc.subjecttallbildernb_NO
dc.subjectdel-del-helhet relasjonernb_NO
dc.subjectundervisningskunnskap i matematikknb_NO
dc.subjectantallsforståelsenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleLærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.nb_NO
dc.title.alternativePrimary school teachers’ beliefs about mathematical knowledge for teaching, with focus on numeracy.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge