Relasjonen mellom læreratferd og elevengasjement
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398123Utgivelsesdato
2016-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Målet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom læreratferd og elevers opplevde atferds- og emosjonelle engasjement. Læreratferd er forventet ut fra tidligere forskning å ha relasjon med elevengasjement. Data ble innsamlet fra 10 norske skoler i forbindelse med prosjektet «Classroom interaction for enhanced student learning» ledet av Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning, ved bruk av observasjon og spørreskjema som metode. Totalt var utvalget i denne studien på 52 lærere og 1689 elever fra 5. til 10. klasse. Resultater fra regresjonsanalyser indikerer en positiv relasjon mellom «Classroom Climate» og atferdsengasjement når det var kontrollert for trinn, kjønn, sosioøkonomisk status og disiplinvansker. Denne relasjonen indikerer at lærerens relasjonelle ferdigheter og evne til å skape et positivt klasseklima har betydning for elevers atferdsengasjement. Læreratferden «Differentiation and Inclusion» viste en svak negativ relasjon med elevers atferdsengasjement. Ingen relasjoner ble funnet mellom læreratferd og emosjonelt engasjement. Funnene vil bli diskutert mer i detalj.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education